Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Lázár ámokfutása után

Lázár ámokfutása után

A súlyos-halmozott fogyatékosság kategóriája lefolyó az iskolarendszer alján. Be kellene dugaszolni.

verdestamas
Tetszik
0
2011. december 27. kedd, 17:15
oktatás fogyatékosügy Részvényes leszek

Az Országgyűlés elfogadta a nemzeti köznevelésről szóló törvényt, s ezzel pont került a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerekek oktatási jogairól szóló vita aktuális fejezetének végére. Lázár János vitatott javaslatát az érintettek nyomására visszavonta, majd a velük egyeztetett verziót az Országgyűlés elfogadta. Az új szabályozás – a nyílt levélben vállalt garancia ellenére – valójában szegényíti az érintettek jogait, és az oktatási jogokhoz nem társít erős garanciákat. Megmagyarázzuk, hogy ez miért jó. 

A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerekek és fiatalok a rendszerváltás óta a közoktatási rendszer peremén foglalnak helyet. 1993-ban törölte ez az Országgyűlés a képezhetetlenség kategóriáját, majd – több, mint egy évtizeddel később – elismerte, hogy az érintett gyerekek tankötelezettek. A tankötelezettség elismerése a látványos jogfosztás felszámolását jelentette, és néhányuknak megnyitotta az utat az iskola felé. Legtöbbjük számára az iskolába járás elérhetetlen, ismeretlen lehetőség, néhányuk számára ajándék, bármikor elvehető-megvonható kegyelem – de semmiképen sem az, ami minden más magyar gyereknek: egyszerre jog és kötelesség. Legyünk tisztában az arányokkal: ma Magyarrszágon 760.000 gyereknek (nem elírás: több, mint háromnegyed-millió gyereknek) – legyen ép vagy fogyatékos, autista vagy figyelemzavaros, roma származású vagy migráns, városi vagy falusi – joga és kötelessége, hogy általános iskolába járjon. Lehet, hogy közülük sokan rossz minőségű oktatást kapnak, szegregáltan tanulnak, de joguk van hozzá. 3500 gyereknek viszont nem kötelessége, és csak félig-meddig joga. 
 
Ez a 3500 gyerek súlyosan-halmozottan fogyatékosnak van minősítve, rájuk külön szabályok vonatkoznak. Ha valaki ilyen minősítést kap, akkor kétféleképpen teljesítheti a tankötelezettségét. Főszabály szerint iskolába járással, az eddigi szabályozás szerint legalább hetente 20 órás oktatás keretében. Ha a gyerek nem tud iskolába járni, akkor egyéni fejlesztésben részesül, amelyet otthon vagy a szociális intézményben kaphat meg. Lázár János legutolsó elfogadott módosítója szerint az iskolai óraszámoból a család kérésére engedni lehet, tehát a 20 órás iskolai oktatásra vonatkozó kötelezettség felpuhult. 
 
Ennek az egész szabályozásnak a legfontosabb vonása az, hogy annak ellenére, hogy ezeknek a gyerekeknek az iskolai oktathatósága nem megkérdőjelezhető, hogy nagyon kevés gyerekről és nagyon kevés pénzről van szó, mégsem garantálja a magyar állam az elemi oktatáshoz való jogot. Ennek több oka is lehet, hiszen sokan járnak jól egy ilyen szabályozással; az alábbiakban ezeket kísérlem meg sorra venni. 
 

(1) A súlyosan-halmozottan fogyatékosnak minősített gyerekek és fiatalok egy része bentlakásos szociális intézményben él. Az intézeteket ugyan a magyar államnak 2010-re fel kellett volna számolnia, ma még mindig közel 15-20 ezer fogyatékos embert zárnak el a társadalomtól. Mivel ez olyan oktatási forma, amelyet iskolán kívül, szociális intézményben is lehet működtetni és a hozzá rendelt forrásokat megszerezni, az intézmények abban érdekeltek, hogy ne legyen kötelező ezeknek a gyerekeknek igazi iskolába járniuk. Ha a szociális otthon működik iskolaként, akkor a forrásokat és az ezzel járó státusokat is ő szerzi meg.

(2) A gyógypedagógiai iskoláknak nem kötelessége felvenni ezeket a gyerekeket, és igen sokszor nem is veszik fel őket. Ennek a legegyszerűbb módja az, hogy nem tüntetik fel az iskola alapító okiratában ezt az oktatási formát – az iskoláknak ugyanis meglehetősen nagy autonómiája van annak meghatározásában, hogy milyen tevékenységeket végeznek. Ezzel lehetőségük van arra, hogy a leginkább problémásnak érzékelt és jelentős pedagógiai kihívást jelentő gyerekektől megszabaduljanak. Ebben az esetben egy, a gyógypedagógiai iskolarendszeren belüli szelekciós mechanizmusról van szó, amely dinamikájában nem különbözik jelentősen a roma származású és/vagy szegény gyerekeknek a többségi iskolarendszerből a gyógypedagógiai iskolarendszerbe való átcsatornázásától. 
 
(3) A magyar közoktatási rendszer igen szelektív, a gyerekek csoportosítása és kategorizálása révén az iskolarendszer pontos lenyomatát adja a társadalmi szerkezetnek. A gyerekek címkézése révén elérhető ugyanis, hogy legális mederbe tereljük az iskolai egyenlőtlenségeket. A súlyos-halmozott fogyatékosság kategóriájára ebből a szempontból is tekinthetünk: egy olyan kategóriáról van szó, amely a közoktatási rendszer aljára helyezett lefolyóként működik. Az a gyerek, aki ilyen minősítést kap, annak ellenére, hogy színleg tanköteles, teljes egészében kikerül az iskolarendszerből; neki nincsenek igazában jogai. Annak a kevés súlyosan-halmozottan fogyatékos gyereknek, akik iskolába járnak, szerencséjük, nem pedig jogaik vannak – ezt szüleiknél jobban senki sem tudja. A fejlesztő nevelés-oktatás kategóriájának fenntartása tehát azért is jó, mert ennek révén legálisan lehet kirekeszteni gyerekeket az iskolarendszerből. Márpedig így a mindenkori fenntartónak nem kell felelősséget vállalnia az oktatási jogok e csoportjának teljesüléséért. 
 
(4) Az, hogy ebbe a lefolyóba senki sem dugta bele a dugót az elmúlt két évtizedben –vagyis, hogy annak, hogy ezt a kategóriát ebben a formában fenntartjuk – , több oka is lehet. Az előbbi pontban a szociális és közoktatási rendszer érdekeiről és a fenntartókról beszéltem. Ennek a szerkezetnek a része a közoktatás szereplői által osztott közhelyekké kövesedett megyőződések sokasága is, mint például az, hogy "a hazai gyógypedagógia még nem készült fel erre a feladatra", "ezek a gyerekek igazában nem oktathatók", "fejleszteni lehet őket, de iskolában nincs helyük", vagy éppen a sokszor a szülőkbe beleültetett félelem, hogy "csak a szüleik tudnak igazán foglalkozni velük, a szakemberek nem, ezért jobb nekik otthon". E közhelyek közé tartozik az a közoktatási jogszabályokban olvasható állítás is, hogy a halmozottan fogyatékos gyerekek nem tudnak iskolába járni (valójában a magyar gyógypedagógia nem tud mit kezdeni velük), és ide tartozik az a cinikus érv is, hogy a gyermek érdeke az, hogy őket az iskolába járásra nem kötelezik. Pedig ők a legtöbb szempontból éppen olyanok, mint a többi gyerek, a pedagógiának pedig éppen úgy tudnia kellene velük mit kezdenie, mint a többi háromnegyed-millióval. Ezek a közhelyek arra jók, hogy meghatottságtól könnyes szemekkel és jó lelkiismerettel nézzünk rájuk, miközben megfosztjuk őket jogaiktól. 
 
Röviden: a jelenlegi helyzet jó a megszűnésre ítélt, de nagyon is szívós bentlakásos intézményeknek, a gyógypedagógiai iskoláknak és az iskolafenntartóknak. Csak az érintett gyerekeknek és családjaiknak nem jó. 
 
Ezeken a szerkezeti adottságokon sem Lázár János meggondolatlan és felelőtlen javaslata, sem pedig annak szerencsétlenre sikeredett revideálása nem változtatott, rontani azonban mégis sikerült valamennyit a helyzeten. A szülő kérésére most már az iskolai óraszámokból is engedni lehet – ez csak látszólag növeli a családok döntési jogosítványait. A legrosszabb helyzetben lévő családokra ugyanis eztán nyomást is lehet majd gyakorolni: ha messze van az iskola, ha az iskola nem szán elég időt a gyerekre, mert nincs gyógypedagógusa, akkor annak nem az lesz a következménye, hogy meg kell oldani az utaztatást vagy a szakemberhiányt, hanem az, hogy – megfelelő tájékoztatás és meggyőzés után – a “család kérésére” leadnak majd az óraszámokból. A nyomor, a szegénység és a tájékozatlanság sok családot kényszeríthet erre. 
 

 
Pedig lehetőség van arra is, hogy a családok számonkérjék gyermekeik és saját jogaikat. Erre december 2-án láthattunk a jövőre nézve reményt keltő példát: Lázár János ámokfutásának egyetlen kézzelfogható eredménye az lett, hogy a családok és az érintettek kiálltak a jogaikért, demonstrációt szerveztek, és elmondták, hogy mit várnak képviselőiktől. Két követelésük volt, az egyik teljes egészében, a másik pedig részben teljesült. Megtapasztalhatták, hogy fogvacogtató hidegben is képesek látható tömeget alkotni, és képviselőiket tárgyalóasztalhoz kényszeríteni. Ennek a kormánynak a képviselőit eddig alig valaki tudta rávenni meggondolatlan javaslatainak visszavonására – kétszáz szülőnek, szimpatizánsnak és gyereknek ez most mégis sikerült. Ha ezen az úton haladnak tovább, többet is elérhetnek. 
 
Verdes Tamás
oktatás fogyatékosügy verdestamas 2011. 12. 27. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk? Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
  • Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás
  • Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”? Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”?

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr173498874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard