Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Üzenjük Balog Zoltánnak, hogy ő is megértse: a fogyatékossággal élő gyerekek is tanulni akarnak!

Üzenjük Balog Zoltánnak, hogy ő is megértse: a fogyatékossággal élő gyerekek is tanulni akarnak!

Milanovich Dominika
Tetszik
0
2017. július 5. szerda, 16:12
oktatás gyerek ombudsman fogyatékosság tanszabadság Milanovich Dominika dühöngeni Részvényes leszek

fogyi.jpg

A poszt könnyen érthető verzióját ide kattintva érheted el.

Képzeld el, hogy van egy sugárzó tekintetű, kedves és kitartó gyermeked, akit nagyon szeretsz. Képzeld el, hogy kisgyermeked súlyos-halmozott fogyatékossággal él: nem tud beszélni, járni, értelmileg akadályozott. Szeretnéd, hogy más gyerekekhez hasonlóan iskolába járjon, tanuljon, fejlődjön. De nincs iskola, nincs férőhely...

Vagy van iskola, de 70 km-re az otthonotoktól. Minden hétköznap reggel utaznotok kell. Senki sem segít.  

Vagy van iskola, de a gyermekeddel rosszul bánnak: nem adnak neki pépes ételt, nem teszik tisztába. Gyermeked kolonc a nyakukon: megkérnek, hogy minden nap délben menj el érte és hozd haza.

Vagy otthon kell tanulnia a gyermekednek. Úgy nő fel, hogy nem lehet együtt a társaival, sosem lesz egy osztályközösség része. Az utazó gyógypedagógus csak heti 7 órában tud foglalkozni vele a törvényileg ajánlott 20 helyett. De ezzel még szerencsésnek is mondhatjátok magatokat.

Vagy szociális bentlakásos intézetbe kell mennie a gyermekednek. De fejlesztést ott is csak papíron kap. A hétvégéket tölthetitek együtt, nagyon hiányoztok egymásnak.  

 3500-4000 súlyos-halmozott fogyatékossággal élő gyermek és családja számára ma Magyarországon ezek a választási lehetőségek, nincs más - emberhez méltó - opció.  

Az ombudsman a napokban nyilvánosságra hozott jelentésében részletesen és alaposan elemezte a kilátástalannak tűnő helyzetet, élesen rávilágítva megannyi rendszerszintű problémára.

Egyúttal felkérte az emberi erőforrások miniszterét, hogy tegyen meg minden szükséges intézkedést, hogy a tényleges oktatás feltételei biztosítva legyenek.  

Hogy mik legyenek ezek a konkrét intézkedések? Itt a történet egy picit megáll, ez a jelentés legvégén, az ajánlások között nem kerül bővebb kifejtésre.

Persze minden kiderül a magas színvonalú és precízen megírt jelentés figyelmes olvasásából. De mindig ott a léha csábítás, hogy az ember átugorja a hosszú oldalakat és rögtön az írás végére lapozzon. Ez a csábítás pedig olyannyira emberi, hogy időnként minden embert elgyengít, talán még a minisztereket is.  

Mi most segítünk Balog Zoltánnak és összefoglaljuk azokat a konkrét intézkedéseket, amiket haladéktalanul meg kéne tennie azért, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek oktatáshoz való jogát végre maradéktalanul biztosítsák!

duhosharcos_gomb.png

Ezeket a feladatokat pedig tovább halasztani nem lehet! Ezek a családok évek óta folyamatosan várnak valamire. Várnak arra, hogy legyen iskola. Várnak arra, hogy legyen pedagógus. Várnak arra, hogy legyen remény. Felelős miniszterként az a dolga, hogy ezt megadja nekik!

  1. Biztosítsák, hogy a fogyatékossággal élő emberek és szervezeteik be legyenek vonva a döntéshozatali folyamatokba. Hallja meg a minisztérium a fogyatékossággal élő emberek, szülők, gyógypedagógusok hangját, akarja megismerni mindennapi tapasztalataikat! Innen indulunk.
  2. A köznevelési fejlesztési terv térjen ki a fogyatékossággal élő tanulók oktatáshoz való hozzáférésére! Legyen stratégia arra vonatkozóan, hogy minden gyermek az egyéni szükségleteinek megfelelő, inkluzív oktatásban részesülhessen.
  3. Nevesítse a köznevelési törvény a súlyos-halmozott fogyatékossággal élő tanulókat, a kifejezés szerepeljen az értelmező rendelkezések között! Ez lehetővé tenné, hogy ezek a gyermekek láthatóak legyenek a rendszerben. 
  4. Mérjék fel és kövessék nyomon a súlyos-halmozott fogyatékossággal élő tanulók helyzetét. Gyűjtsenek pontos adatokatl arról, hogy mekkora ezen tanulók létszáma és milyen szolgáltatásokban részesülnek!
  5. Dolgozzanak ki stratégiát a szakemberhiány orvoslására! Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar becslése szerint, ha másfélszer ennyi gyógypedagógus lenne ma Magyarországon, ők is csupán a gyermekeknek járó minimális szolgáltatásokat tudnák nyújtanit. A szakemberhiányra pedig nem lehet megoldás az, hogy az értelmi fogyatékossággal élő gyerekek tanításához nem kell gyógypedagógus végzettség - a köznevelési törvény módosításának logikája a szakma megcsúfolása. 
  6. Különítsenek el költségvetési forrást a tárgyi és személyi feltételek megteremtésére és a férőhelyek bővítésére! Az időben véges EU-s pályázatok nem jelentenek fenntartható megoldást, ezekkel takarózni nem lehet. Különösen olyan időkben, amikor sportra és gyűlöletkeltő plakátokra folynak el milliárdok. 
  7. Építsék újra a támogató szolgálatok rendszerét! Állítsák vissza a támogató szolgálatok állami normatív finanszírozását, növeljék azok időbeli és térbeli lefedettségét. Megengedhetetlen, hogy fogyatékossággal élő gyermekek azért nem járnak iskolába, mert nincs, aki az utazás megoldásában segítené őket. Nem a fogyatékossággal élő embereknek kellene ezekhez a szolgáltatásokhoz alkalmazkodni, hanem éppen fordítva!
  8. Töröljék el a fejlesztő nevelés-oktatást mint oktatási kategóriát és biztosítsák, hogy súlyos-halmozott fogyatékossággal élő gyermekek is heti 40 órát az iskolában tölthessenek! Ez a kategória eredeti célja szerint azért jött létre, hogy a súlyos-halmozott fogyatékossággal élő tanulók rugalmas körülmények között, egyéni szükségleteikhez igazodó módon teljesíthessék tankötelezettségüket. Ugyanakkor az alulszabályozottság a jogi garanciák hiányához vezetett: a különálló oktatási kategória lehetővé teszi a gyermekek iskolai oktatásból való kirekesztését. Valóban, a kutatások szerint közülük mindössze minden 3. gyermek tanul iskolában, s - noha az ajánlott heti 20 órától való óraszámbeli eltérést csak a szülő kezdeményezheti - az otthon és intézetben tanulók átlagban 6-7 órát tanulnak. Ez egy nem fogyatékossággal élő gyermek heti egy iskolai napja.
  9. A szakértői bizottságok munkája korlátozódjon a diagnózisalkotásra! Ne kelljen a bizottságoknak kijelölni az oktatási intézményt, hiszen ez ahhoz vezet, hogy a diagnózisokat nem a gyermekek valós állapotfelmérése határozza meg, hanem az elérhető férőhelyek. Dolgozzanak ki szakmai protokollokat a diagnózisalkotás folyamatára!

 

Bővebben az ombudsman jelentéséről itt olvashatsz.

Milanovich Dominika

foto:AP

oktatás gyerek ombudsman fogyatékosság tanszabadság Milanovich Dominika dühöngeni Milanovich Dominika 2017. 07. 05. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
  • Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
  • A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás
  • Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”? Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”?
  • Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr2112643073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard