Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Nincs apelláta!

Nincs apelláta!

TASZ
Tetszik
0
2011. december 23. péntek, 8:23
jogállam Részvényes leszek

A törvényalkotás gyorsítását célzó Házszabály-módosításra az ellenzéki jogok csorbítása mellett az Alkotmánybíróság elleni lépésként is tekinthetünk. Végső soron azonban a javaslat támadás a parlamentarizmus ellen azzal, hogy minden országgyűlési képviselőt – köztük a kormánypárti frakciók tagjait is – bólogató Jánossá degradál.

Lázár János és képviselőtársai elgondolása két komoly változtatást foglalna a Házszabályba. Bevezetnének egy új tárgyalási módot, a kivételes sürgős eljárást, amely segítségével akár két ülésnap alatt lehetne elfogadni egy törvényjavaslatot. A kormánypárti képviselők emellett változtatnának a zárószavazás előtti módosító javaslatok benyújtási rendjén is. Jelenleg kizárólag koherencia zavar esetében lehet a parlamenti vita lezárását követően ilyen módosító indítványt benyújtani, a jövőben viszont akár tartalmi korlátok nélkül is felül lehet majd írni a már megvitatott szabályokat.

A jogalkotás ideáltípusa

A jogalkotás menetét számos más jogszabály rendezi. Optimális helyzetben hónapokig tartó, hosszas előkészítő munka és társadalmi egyeztetés után kerül egy törvényjavaslat az Országgyűlés elé. A tavaly elfogadott jogalkotási törvény értelmében előzetes hatásvizsgálat során vizsgálni kell a tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait; a szabályozásból következő adminisztratív terheket, a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti feltételek meglétét. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy ennek a legritkább esetben tesznek eleget a jogszabálytervezeteket előkészítéséért felelősök. Erről könnyűszerrel meggyőződhet bárki, hiszen az előzetes hatásvizsgálatokat a tervezetekkel együtt közzé kell(ene) tenni a kormányzati honlapon.

Az így kidolgozott törvénytervezetet a parlament elé terjesztés előtt társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, úgy, hogy a nyilvános forrásról letölthető dokumentum véleményezésére megfelelő határidő legyen biztosított. A társadalmi egyeztetés szabotálására három bevett gyakorlat létezik:

1. A törvényjavaslatot egyéni képviselői indítványként nyújtják, ebben az esetben nem kötelező a jogszabály koncepciójának társadalmi vitája. Ennek két eklatáns példája a közelmúltból a több száz oldalra rugó médiatörvény és az egyháztörvény.

2. Gyakran tapasztalható, hogy a péntek délután közzétett törvénytervezet véleményezésére hétfő reggelig szab határidőt a kormányzat.

3. Tekintettel arra, hogy semmilyen szankciót nem fűz a törvény a társadalmi egyeztetés elmaradása esetére, adja magát, hogy a jogszabály kidolgozói nemes egyszerűséggel nem tartják be a törvényeket.

A Házszabály módosítása következménye az, hogy a törvények társadalmi egyeztetése mellett a parlamenti vita is ellehetetlenül.

Mi az a Házszabály?

A Parlament feladatairól, szervezetéről szóló alapvető szabályok az Alkotmányban – 2012. január 1-től az Alaptörvényben – találhatóak. Az Alkotmány elsődlegesen az Országgyűlés szerepével és feladataival foglalkozik, a működésének és a tárgyalási rendjének további részletes szabályait a jelenlévő képviselők kétharmadával elfogadott Házszabály állapítja meg. A parlamenti játékszabályokat lefektető Házszabály egyik legfontosabb funkciója, hogy úgy szabályozza az eljárási kérdéseket, hogy kihirdetésre alkalmas törvények szülessenek. A törvényalkotás során előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor kiemelkedő közérdek fűződik a gyors döntéshez. Ez indokolja a jogalkotás normális menetrendjétől eltérést engedő eljárások lehetőségét. Jelenleg három ilyen eljárás ismert a Házszabályban: a sürgősségi eljárás, a kivételes eljárás és a Házszabálytól való eltérés. A gyors döntéshozatal lehetősége tehát biztosított.

Szintén van jogi felhatalmazás a törvényjavaslat utolsó pillanatban való módosítására, de csak korlátozott keretek között. Főszabály szerint egy törvényjavaslat megtárgyalása két fordulóból áll: az általános vita során a szabályozási elveket, a szabályozás szükségességét és koncepcióját tárgyalják a képviselők; a részletes vita célja a törvényjavaslathoz fűzött módosító javaslatok megvitatása. Az általános és részletes vita lezárása után következik a zárószavazás. A zárószavazás előtt módosító javaslat benyújtására csak szűk körben, kizárólag a jogrendszer koherenciájának, az Alkotmánnyal vagy más törvényekkel, illetve a törvényjavaslat egyéb rendelkezéseivel való összhang megőrzése céljából van lehetőség. [Ilyenkor teljesen új módosító javaslatot kizárólag a törvényjavaslatot első helyen tárgyaló kijelölt bizottság és az alkotmányügyi bizottság nyújthat be; mindenki más kizárólag már megszavazott rendelkezéshez kapcsolódó módosítással élhet. Lásd Házszabály 102.§ (1) és 107.§ (1)]. Sajnálatos, hogy a koherencia megőrzésére hivatkozással gyakran visszaélt a jogalkotó. Egyik közelmúltbeli példa a dohányzás jövedéki adóemelését célzó törvény visszavonása.

Az újítás lényege

A kivételesen sürgős eljárás tömören azt teszi majd lehetővé, hogy egy törvényjavaslatot akár két ülésnap alatt el lehessen fogadni, ha ennek előterjesztéséről a jelenlévő képviselők kétharmados döntést hoznak. Az előterjesztő egy órával az ülés kezdete előtt kezdeményezheti a kivételes sürgős eljárásban történő tárgyalást. Még aznap lefolytatják az összevont általános és részletes vitát úgy, hogy közben a módosító javaslatok benyújtására legalább három órát kell hagyni. Vélhetően egyes törvényjavaslatok esetében az alapos átolvasásra sem marad majd elegendő idő, nemhogy szakmai megfontolásra és kellő precizitású korrekciók megfogalmazására. A következő ülésnapon – akár másnap reggel – pedig zárószavazással el lehet fogadni a törvényt.

Lázárék javaslata a zárószavazás előtti módosítás lehetőségén is szélesítene: az előterjesztő, az első helyen kijelölt bizottság és az alkotmányügyi bizottság tartalmi korlátozások nélkül - tehát nem kizárólag koherencia zavar kiküszöbölése céljából – módosító javaslatot nyújthat be. Gyakorlatilag bármit megtehetnek, az utolsó pillanatban átírhatják az egyébként már megvitatott törvényjavaslatot.

Mindkét rendelkezés a parlamenti vita lehetőségét csökkenti. Miért baj ez?

A törvény minőségileg abban tér el a rendeleti szabályozástól, hogy a kötelező normát előzetesen nyilvánosan megvitatja a jogalkotó. A törvényt az teszi tehát törvénnyé, hogy a közvélemény ellenőrzése mellett előzetesen, az országgyűlési vita keretében igazolják a szükségességét és elfogadhatóságát. A törvényhozás eljárási szabályainak az is a funkciója, hogy a kötelezettek – vagyis mi, az állampolgárok – megismerjük a számunkra előírni kívánt kötelezettségeket és biztosítandó jogokat, és amennyiben nem értünk egyet ezek tartalmával, úgy kinyilváníthassuk erről a véleményünket. Miként arra az Alkotmánybíróság rámutatott „az országgyűlési képviselőknek a köz érdekében végzett tevékenysége egyrészt a közügyek szabad parlamenti megvitatásában - mint a demokratikus törvényalkotás egyik nélkülözhetetlen előfeltételében -, másrészt a választópolgárok megfelelő tájékoztatásában nyilvánul meg, abban, hogy kellő információ birtokában vegyenek részt a politikai diskurzusban” [lásd: 50/2003. (XI. 5.) AB határozat].

Egy parlamentáris demokrácia attól az, ami, hogy a nép által megválasztott képviselők alaposan megvitatják az előterjesztéseket, és a közügyek megvitatása terén a megszólalási lehetőségük csak a hatékony működéshez feltétlenül szükséges mértékben korlátozható. Ezek híján nem beszélhetünk népképviseleti demokráciáról.

A Fidesz frakcióvezetőjének és hét cinkosának a javaslata a mindenkori parlamenti ellenzék kisebbségi jogait is csorbítja természetesen. Ennél azonban még tovább is mehetünk, hiszen nem kizárólag az ellenzéki képviselőknek nem lesz módjuk érdemi vitát folytatni, hanem a kormány előterjesztéseivel egyet nem értő kormánypárti honatyáknak sem lesz lehetőségük ellenvetéseiket kifejteni. Igaz, hogy ez nem túl gyakori, de gondoljunk csak a Pokorni vs. Hoffmann csörtére a köznevelési törvény kapcsán, vagy Kövér László módosító javaslatára, amely a belügyminiszter akaratával ment szembe a nemzetbiztonság átszervezése kapcsán. A kormány tehát végső soron a saját pártját is rövidebb pórázra kötné. Az Országgyűlés eltérő politikai, szakmai vagy gazdasági érdekek kifejtésének, érvényesítésének és kompromisszumának a fóruma. A nyilvános és kellően tagolt jogalkotási eljárás teszi lehetővé ezek figyelemmel kísérését.

Kétharmaddal az Alkotmánybíróság ellen

Lehetetlen nem észrevenni, hogy a javaslat az egyházügyi törvény alkotmányellenességének megállapítására adott válasz is egyben. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az egyházügyi törvény megalkotása során az egységes javaslathoz képest az egyik zárószavazás előtti módosító javaslat elfogadása lényeges változásokat eredményezett az egyházi jogállás megszerzésének szabályozásában. Az Ab megállapította, hogy az ilyen törvényhozási gyakorlat kiüresítette a törvényhozási eljárást, és nem érvényesülhettek a megfontolt és minőségi törvényalkotás biztosítékai (1279/B/2011. AB határozat). Hasonlóan a tavaly őszi hatáskör korlátozáshoz – amikor a közszférában dolgozók végkielégítését megadóztató jogszabály alkotmányellenességének megállapítását követően a költségvetést érintő jogszabályok vizsgálatának lehetőségét elvonta a Fidesz-KDNP az Ab-től – a mostani javaslat is egy üzenet: mondhat bármit az Alkotmánybíróság, a kétharmados többség útjába nem állhat senki.

A Házszabály-módosítás szentesíti azt az abszurd állapotot, miszerint Magyarországon a kormánynak felelős Országgyűlés működik. A kormánypárti képviselők nem autonóm és felelős politikusok, hanem egy szavazógépezet alkotórészei. A javaslat ugyanakkor bátorítást jelent a partikuláris gazdasági érdekeket képviselő lobbistáknak is: nem kell vállalni annak a kockázatát, hogy a parlamenti vitát nyomon követő újságírók esetleg leleplezik a törvényjavaslat vagy annak módosítása mögött meghúzódó lobbiérdekeket a törvény elfogadása előtt. Ez végső soron korrupciós kockázatot jelent – nekünk, állampolgároknak. A nagypolitikának egy önfinanszírozási lehetőséget.

 

Hüttl Tivadar, TASZ

jogállam TASZ 2011. 12. 23. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot
  • A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás
  • Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást
  • Minden, amit a kijárási korlátozásról tudnod kell Minden, amit a kijárási korlátozásról tudnod kell
  • Változtak a szabályok – kit tesztelnek koronavírusra, kit különítenek el? Változtak a szabályok – kit tesztelnek koronavírusra, kit különítenek el?

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr233490064

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kis ember, hát itt a vége! 2011.12.23. 11:48:18

Igen, fiúk, ti lettetek a diktatúra :( Kis ember, hát itt a vége, látod, kár volt sírni érte, milyen könnyen elszállt minden, és még ezt se adták ingyen. Kis ember, hát itt a vége, miért nem most ereszkedsz térdre, miért nem sírsz, miért nem ...

Trackback: Matolcsy György életrajza 2011.12.23. 11:47:52

Hogyan irányíthatja egy nemzet gazdaságát az, akinek egyetlen nap munkatapasztalata sincs a versenyszférában? Nemzetgazdasági miniszterünknek soha nem volt versenyszférás állása, ám figyelemre méltó időt töltött igazgatással, elnökléssel, kurátorkodáss...

Trackback: Orbán Viktor életrajza 2011.12.23. 11:46:18

Alkalmas-e az ország vezetésére Orbán? Mihez ért ez az ember az ELTE ÁJK-n huszonnégy évvel ezelőtt szerzett diplomájával? Nézzük meg az Europass sablonba feltöltött életrajzát! Úgy értem, szép dolog az, ha valaki szervezeteket, kiadókat, szerkesztősé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard