Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Miért nem ugat minden jogsértés miatt a TASZ?

Miért nem ugat minden jogsértés miatt a TASZ?

Sarosip
Tetszik
0
2012. szeptember 13. csütörtök, 7:55
Részvényes leszek

kutyu.jpg“Bezzeg akkor nem tiltakoztok, amikor kirabolták az öreg nénit a cigányok!” “A magyarellenes szlovák nyelvtörvény ügyében miért nem szólaltatok meg?” “Hol volt a TASZ 2006-ban, amikor a rendőrök kilőtték az emberek szemét?” Ilyen és ehhez hasonló kommentek, kérdések dögivel érkeznek a különféle kommunikációs csatornáinkon. Vannak közöttük szimplán provokatívak és rosszindulatúak, de akadnak őszinte értetlenkedők is. Ideje hát, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, és mindenki számára érthetően megfogalmazzuk, miért és hogyan választja ki a TASZ azokat az ügyeket, amelyekben megszólal, illetve jogi segítséget nyújt.

Először is kezdjük egy kis bevezetéssel. Amikor a TASZ 1994-ben megalakult, az alapítók szeme előtt az egyik legrégebbi és legsikeresebb amerikai civil szervet példája lebegett, a 20-as években alapított Amerikai Társaság a Szabadságjogokért (American Civil Liberties Union) példája. Az ACLU modelljét követve a TASZ küldetése az, hogy elősegítse a polgárok szabadságjogainak érvényesülését az állam indokolatlan beavatkozásaival szemben. A TASZ ezenkívül watchdog, azaz őrkutya típusú szervezet: folyamatosan monitorozzuk a jogalkotást és a közéletet, és ugatunk, ha baj van – tehát lecsapunk azokra az ügyekre, amelyekben az állam indokolatlanul akadályozza a szabadságjogok érvényesülését, vagy tétlenül tűri, hogy mások akadályozzák. Tevékenységünk jelentős része tehát reflektív jellegű.

Az egyszerű házőrző kutyákkal ellentétben azonban a TASZ nem minden idegent ugat meg, aki közel merészkedik a kerítéshez. Egyrészt a mi kerítésünket a nemzetközi emberi jogi egyezmények és az alkotmányos elvek jelölik ki, másrészt tevékenységünket kizárólag bizonyos területekre korlátozzuk, és azt is mérlegeljük, hogy vajon a sértett személynek, csoportnak milyen a jogérvényesítő képessége – tehát mennyire képes a törvény előtt megvédeni saját magát. A tájékoztatáson, a véleményezésen és a jogsegélyen kívül az egyik fő tevékenységünk a stratégiai pereskedés (strategic impact litigation), aminek a lényege az, hogy folyamatosan teszteljük a jogszabályokat és azok végrehajtását azzal a céllal, hogy azok minél jobban megfeleljenek az emberi jogi követelményeknek. A TASZ tehát egyáltalán nem l’art pour l’art pereskedik – a jogi lépéseink mögött mindig az a stratégiai megfontolás áll, hogy az adott ügy mennyiben segíti elő a hazai jogi szabályozás merevlemezének emberi jogi töredezettségmentesítését.

Miért nem szólal meg a TASZ, amikor romák követnek el bűncselekményt?

A vádakkal ellentétben a TASZ nem az elkövető vagy az áldozat származása alapján dönti el, hogy foglalkozik-e egy üggyel. Ez valóban diszkrimináció lenne. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a TASZ-nak minden ügyben meg kell szólalnia, amikor valaki kárára bűncselekményt követtek el. Önmagában akkor sincs megszólalnivalónk, ha egy roma ellen követnek el vagyon- vagy személy elleni bűncselekményt. Nem azért, mintha nem éreznénk együtt az áldozattal, hanem mert egyes paramilitáris csoportokkal szemben mi belátjuk, hogy a közbiztonság, a közrend fenntartása a rendőrség feladata és nem másé. Nem vagyunk áldozatvédelmi szervezet sem. A TASZ akkor jön be a képbe, ha az állam jogtalanul avatkozik be valakinek a privátszférájába, megsértik a szabadságjogait vagy diszkriminatívan alkalmazzák/nem alkalmazzák a jogszabályokat egy bizonyos csoporttal szemben. Ez a mi küldetésünk. Márpedig a hatóságok az esetek túlnyomó többségében nem a többségi társadalom ellen lépnek fel diszkriminatívan, nem a többségi társadalomhoz tartozók szabadságjogait sértik meg tömegesen, hanem a kisebbségekét, így például a romákét, drogfogyasztókét vagy fogyatékosokét. Vajon el tudjuk képzelni, hogy a rendőrségen, a kórházban vagy éppen az önkormányzatnál azért diszkriminálnak embereket tömegesen, mert nem romák, esetleg nem fogyatékosok?

Hibás az a felfogás, amely a kollektív bűnösség elvén alapul és a romákat mint közösséget teszi felelőssé egyes kiragadott bűncselekmények miatt. Az ilyen megközelítés ellentétes a törvény előtti egyenlőség elvével. A legtöbb olyan bűncselekménynek, amit a szélsőjobboldal a “cigánybűnözés” kategóriába sorol, valójában nincsen etnikai motivációja – nem “a cigányok” követik el “a magyarok” ellen, hanem egyéni elkövetők, többnyire anyagi haszonszerzés indítékból. Nem zárjuk ki természetesen annak a lehetőségét, hogy léteznek egyes bűncselekmények, melyeket romák követnek el nem roma áldozatok ellen a származásuk miatt, azonban nem ez az indíték a jellemző. Álláspontunk szerint a bíróság hibásan járt el azokban az esetekben is, amikor a vélt vagy valós szélsőjobboldali radikálisokat megtámadó romák tettét a magyar nemzet elleni támadásnak minősíti, és közösség tagja elleni erőszak miatt szigorúbban ítéli meg. Ezeket a bűncselekményeket nem a “magyar etnikum” elleni gyűlölet, nem a származás motiválta, hanem a szélsőséges paramilitáris mozgalmaktól való félelem. Ellenben a rendőrség rendszerint garázdaságnak és nem közösség tagja elleni erőszaknak minősítve bagatellizálja el azokat az eseteket, amelyekben romákat egyértelműen a származásuk miatt támadnak meg szélsőségesek. Ez a kettős mérce indokolja a TASZ közbelépését.

A TASZ a romák ellen elkövetett szörnyű sorozatgyilkosság idején döntött úgy, hogy elkezdünk foglalkozni a romák elleni hatósági diszkrimináció bizonyos fajtáival, ugyanis a hatóságok a nyomozás során annyi mulasztást és jogsértést követtek el, ami szükségessé tette beavatkozásunkat. Egyetlen más csoport sincsen a magyar társadalomban, amely hasonlóan széles körű és rendszerszerű hátrányos megkülönböztetésben részesülne a hatóságok részéről. Dokumentáltuk, hogy egyes településeken mondvacsinált okok miatt már pusztán azért is megbüntetik a romákat, ha elhagyják a “cigánytelepet”, már az iskolában is szegregálják őket és gyakorlatilag másodrangú állampolgárok a saját hazájukban. A TASZ ezenkívül kiemelt feladatának tekinti a mélyszegénységben élők érdekeinek védelmét – hiszen ők jóval kevésbé tudják érvényesíteni a jogaikat, mint iskolázott, vagyonos polgártársaink, a mélyszegénységben élők körében pedig jóval nagyobb arányban találhatunk romákat, mint nem romákat. Hiszünk abban, hogy a jövő nem a kirekesztésben, hanem az integrációban rejlik, ennek elősegítése pedig kormányzati feladat lenne – nem a TASZ hibája, hogy ilyen mértékű a munkanélküliség és a nyomor, és ennek következtében gyengül a közbiztonság és nő a kiszolgáltatottság.

Miért nem szólalt meg a TASZ a szlovákiai nyelvtörvény ügyében?

A TASZ kizárólag azokban az ügyekben szólal meg, amelyeket saját programjai lefednek: a véleménynyilvánítás és gyülekezés szabadsága, információszabadság, adatvédelem, drogpolitika, betegjogok, reprodukciós jogok, romákkal szembeni hatósági diszkrimináció. Vannak olyan területek, amelyekkel nem foglalkozunk: nem azért, mert azokat nem tartjuk fontosnak, de vagy hiányzik hozzá a megfelelő szakértelmünk, erőforrásaink, vagy léteznek olyan emberi jogi szervezetek, amelyek már lefedik az adott területet. Így például nem foglalkozunk a börtönben fogva tartottak jogaival, mivel ezt a területet a Helsinki Bizottság fedi le, és nem foglalkozunk a melegek jogaival sem, hiszen arra ott vannak a melegjogi (LGBTQ) szervezetek. Vannak természetesen határesetek: a melegtüntetés kapcsán például rendszeresen megszólalunk, hiszen az a gyülekezési szabadságról szól, és bár nem folytatunk kampányt az atomerőművek ellen/mellett, de az e célból tüntetők véleménynyilvánításhoz fűződő jogait megvédjük, illetve segítünk újságíróknak abban, hogy erről közérdekű adatokat pereljenek ki az államtól. Néha honlapunkon, blogunkon foglalkozunk külföldi államok területén elkövetett jogsértésekkel is – amennyiben valamelyik programunk ügyéhez szorosan kapcsolódik az adott téma, és fontos tanulságokkal jár a nemzetközi és/vagy magyarországi szabályozással kapcsolatban is. Írtunk például a Pussy Riot punkbanda peréről, mivel az a véleménynyilvánításhoz és a vallásszabadsághoz fűződő jogok (látszólagos) konfliktusáról szolgált tanulságokkal – mindkettő szorosan kapcsolódik a TASZ tevékenységéhez. A készülő magyarországi jogszabályokkal ellentétben azonban nem monitorozzuk rendszeresen a külföldi államok, például Szlovákia jogalkotását, különösen nem olyan területeken (nyelvi, etnikai és kulturális jogok), amelyekkel idehaza sem foglalkozunk. Ez nem jelenti azt, hogy hidegen hagynak minket ezek a témák. A TASZ tagjai gondolhatják azt magánemberként, hogy a szlovák nyelvtörvény világraszóló igazságtalanság, de mint TASZ éppúgy nem nyilvánulhatnak meg erről, mint ahogy a globális felmelegedésről, a jegesmedvék kihalásáról vagy a világgazdasági válságról sem. Szakmai hitelünket rombolnánk, ha olyan ügyekben szólalnánk meg, amelyek nem tartoznak a TASZ fókuszába.

Hol volt a TASZ 2006-ban?

Erre a kérdésre a legkönnyebb válaszolni, ezért is hagytam utoljára. A kérdést feltevők többnyire beskatulyáztak minket “baloldali-liberális” szervezetnek, amely szelektíven értelmezi az emberi jogokat. Elfelejtik, hogy a TASZ már az előző kormányok idején is az egyik legkritikusabb civil szervezet volt, ami nemcsak a sávolyi beruházással vagy a Gripen-üggyel kapcsolatban tört borsot a szocialista kormány orra alá, de következetesen és proaktívan fellépett a 2006-os tüntetések során elkövetett törvénytelenségekkel szemben. Ezért aztán a balliberális médiától meg is kaptuk a magunkét: hiszen a skatulyázás nem csak jobbfelől működik, hanem balról is! Számos esetben nyújtottunk ingyenes jogi képviseletet azoknak, akiket jogsérelem ért a rendőri intézkedések során, felemeltük szavunkat a gumilövedékek bevetésére vonatkozó jogszabály megsértése miatt. Rámutattunk, hogy az előállított fiatalok egy részénél a jelentések nem konkrét, a cselekményt pontosan leíró adatokat, hanem csak ködös és általános információkat tartalmaztak, melyek számos esetben eredményezték az előállítottak előzetes letartóztatását, de a vádemeléshez gyakorlatilag kivétel nélkül kevésnek bizonyultak. Azok, akik ma “Magyarország lejáratásával” vádolnak minket a külföld előtt, néhány évvel ezelőtt ellenzékből még lelkesen támogatták azt, hogy nemzetközi tamtamdobokat vertünk a hazai törvénytelenségek ügyében – és akik akkor kormányból bíráltak minket, most ellenzékiként rajongóinkká váltak (lásd korábbi írásomat). A TASZ álláspontja viszont kormányoktól függetlenül mindig ugyanaz, és mi mindig ellenzékben vagyunk, pénzt pedig nem fogadunk el sem a kormánytól, sem politikai pártoktól. Döntse el mindenki maga, kit tart hitelesebbnek.

Sárosi Péter
TASZ

Sarosip 2012. 09. 13. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
  • Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
  • Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot
  • Csenget a véleményrendőrség Csenget a véleményrendőrség
  • Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr764774044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard