Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Így (nem) működik az állami jogsegélynyújtó szolgálat Magyarországon

Így (nem) működik az állami jogsegélynyújtó szolgálat Magyarországon

Társaság a Szabadságjogokért
Tetszik
0
2019. január 22. kedd, 16:41
diszkrimináció jogállam Részvényes leszek

hammer-books-law-court-lawyer-paragraphs-rule-1_2.jpg

Évekig zaklatta Editet a szomszédja, mire úgy döntött, hogy elég volt, muszáj az igazságszolgáltatáshoz fordulnia. Mivel az idős és beteg asszonynak nem volt pénze ügyvédre, az ingyenes jogi segítségnyújtó szolgálatot szerette volna igénybe venni. Több, mint hetven ügyvédet keresett meg, és hónapokig tartó procedúrát jelentett, mire végül hajlandó volt valaki vállalni a képviseletét. Edit kitartása talán meghozza az eredményét a bíróságon is, de eddigi kálváriája sokat elmond arról, hogy mennyire nehezen elérhető a jogi segítségnyújtó szolgálat, amelyet az állam elvileg a rászorulóknak biztosít. 

Edit több súlyos betegségben szenved, férje halála óta egyedül él egy kistelepülésen, és úgy érzi, teljesen ki van szolgáltatva a szomszédjának. A férfi szerinte úgy viselkedik, mintha el akarná űzni őt a saját otthonából. Mikor egy illegális kútfúrással már a házát is veszélyeztette, Edit úgy döntött, hogy pert indít szomszédja ellen. Mivel saját ügyvédre nem volt pénze, kérelmet nyújtott be a jogi segítségnyújtó szolgálathoz, hogy ingyenes képviseletet kaphasson.

A szolgálat célja, hogy azoknak is lehetőségük legyen jogaik érvényesítésére, akik nem tudnak megfizetni egy ügyvédet. Ilyenkor az ügyvédi díjat nem a megbízónak kell állnia, hanem az állam fizeti helyettünk. 

A jogi segítségnyújtó szolgáltatás létezéséről tudott, hiszen korábban hosszú ideig dolgozott az igazságszolgáltatásban. Súlyos betegsége és mozgáskorlátozottsága miatt személyesen nem, csak telefonon tudott intézkedni. Részletesen elmondták neki, hogy milyen papírokat kell beküldenie, a rászorultság megállapításához a közgyógyelletásási igazolványa másolatát kellett bemutatnia. Az ügyintézésnek erre a részére két hétnél többet nem kellett várnia. Miután megállapították, hogy jogosult a szolgáltatásra, e-mailben kapott egy listát, hogy kezdje el (saját pénzén) hívogatni a rajta szereplő ügyvédeket.

Azonban hiába kapta meg - két különböző listán - több mint hetven ügyvéd nevét és telefonszámát, amikor felkereste őket, sorra utasították vissza az ügyét. Miután a listán szereplő ügyvédeknél nem járt sikerrel, Edit felkeresett a jogsegélyszolgálaton kívülről is ügyvédeket, hátha valaki képviselné őt. Talált olyanokat is, akiknek a neve nem szerepelt a kapott listában, pedig vállalnak pro bono ügyeket.  

csendesforradalmar_gomb.png

Sejtette, hogy a gondot az jelenti, hogy az ügyvédek keveslik azt a pénzt, amit az állam biztosít nekik, ez később be is igazolódott. Voltak olyanok, akik kereken megmondták Editnek, hogy 5000 forintos órabérért nem fognak vállalni egy ennyire bonyolult, valószínűleg sok munkával járó megbízást. Illetve olyan ügyvéd is akadt, aki – hiába pont az ingyenesség a jogi segítségnyújtó szolgálat lényege – pénzt kért azért, hogy elutazzon Edithez, és átbeszéljék az ügyet. Egy másik ügyvéd pedig csupán az iratok megtekintéséért kért volna tízezer forintot. Pozitívumként Edit kiemelte, hogy a jogsegélyszolgálat munkatársai végig segítőkészek maradtak, de nekik sajnos arra már nincs ráhatásuk, hogy az ügyvédek vállalják-e a megbízásokat, amelyekkel megkeresik őket a szolgálat keretében.

Edit végül talált egy ügyvédet, aki vállalta, hogy képviseli a bíróságon, de váratlanul, az első tárgyalás előtt, visszaküldte neki az összes iratot, és egy furcsa indokkal visszaadta az ügyet. Gyorsan talált új képviselőt, de vele sem járt sokkal jobban. Az ügyvéd az egyeztetések alatt többször megalázó helyzetbe hozta Editet, majd nem jelent meg az első tárgyaláson sem. Edit ezek után visszavonta tőle a megbízást.

Most egy harmadik ügyvéd vette át az ügyet, a következő tárgyalást pedig jövőre tűzték ki. Edit reménykedik benne, hogy most már nem kell új képviselőt keresnie, azt viszont nem érti, hogy miért szerepeltetik magukat olyan ügyvédek is a jogi segítségnyújtó szolgálat listájában, akik nem hajlandók az állam által biztosított összegért képviseletet nyújtani. Rossz tapasztalatait egyébként az illetékes járási hivatalban is megosztotta, ahol megnyugtatásul annyit mondtak neki, hogy volt olyan ügyfél, akinek nyolcszor kellett már ügyvédet váltania az ingyenes jogsegélyszolgálat keretében.

Ha Edit nem dolgozott volna korábban az igazságszolgáltatásban, és nem ismerné a rendszert, talán nem is tudta volna kiharcolni magának, hogy találjon valakit, aki végül képviseli az érdekeit. 

Edit története rávilágít, hogy mennyire nehéz megtalálni és igénybe venni egy olyan szolgáltatást, amit az állam éppen a legelesettebb és leghátrányosabb helyzetű emberek megsegítésére biztosít. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy az állam közérthetően kommunikáljon az állampolgáraival. A közérthetően megfogalmazott tájékoztatás azért is hasznos az állam számára, mert ha az emberek tudják, hogy mit és hol kell keresniük, kevesebb kérdéssel terhelik a hatóságokat. Az így felszabaduló adminisztratív időt pedig más, hasznosabb munkára lehet fordítani

Mit jelent az, hogy jogi segítségnyújtó szolgálat?


A jogi segítségnyújtó szolgálat ingyenes jogi tanácsadást és esetenként ügyvédi képviseletet biztosít polgári jogi, büntetőjogi és közigazgatási ügyekben rászorultsági alapon.
A szolgálatot nem egy intézmény nyújtja: Jogi segítők ügyvédek, ügyvédi irodák, jogvédelemmel foglalkozó egyesületek, alapítványok, nemzetiségi önkormányzatok, jogi oktatást végző egyetemek stb. lehetnek.

 

Hol találhatjuk őket?


A lakóhelyünk, tartózkodási helyünk vagy a munkahelyünk szerint illetékes járási vagy fővárosi kerületi kormányhivatalnál érdeklődjünk!
Az elektronikus névjegyzéket itt találod. 
További információért kattints ide.

 Tasnádi Kata

 

 

diszkrimináció jogállam Társaság a Szabadságjogokért 2019. 01. 22. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk? Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
  • Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét
  • „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • Megbéníthatják a szerkesztőségeket, ha nem hisznek az államnak Megbéníthatják a szerkesztőségeket, ha nem hisznek az államnak

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr2614580372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard