Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Nemzeti ünnep, szólásszabadság, füttykoncert

Nemzeti ünnep, szólásszabadság, füttykoncert

hegyiszabolcs
Tetszik
0
2017. március 17. péntek, 14:27
rendőrség tüntetés gyülekezési jog véleménynyilvánítás Részvényes leszek

17360786_10212379002811370_832862859_n.png

Március 15-én az állami ünnepség a tervek szerint zajlott le, a miniszterelnök beszélt, a tapsolók tapsoltak, a fütyülők fütyültek, az ellendemonstrálók ellendemonstráltak, ahol pedig tettlegességig – jogsértésig – fajult a nézeteltérés, a rendőrség közbeavatkozott. A rendőrség értékelése szerint is az ünnepi rendezvények számottevő rendbontás nélkül értek véget. Szerencsére!

Még egy nappal a szabadság ünnepe előtt is két rendőrségi tiltás is hatályban volt azokra vonatkozóan, akik a miniszterelnök ritka nyilvános fellépéseinek egyikét akarták kihasználni arra, hogy a vele és kormányával szembeni kritikájuknak hangot adjanak. Éppen az 1848-as forradalomban elsőként követelt szólásszabadság volt tehát a tétje annak a két jogvitának, ami egyfelől a Juhász Péternek képviseletet nyújtó TASZ, másfelől a Juhász által bejelentett síposztást megtiltó BRFK között zajlott le a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság előtt. És a bíróság csak előző este helyezte hatályon kívül mindkét rendőrségi tiltó határozatot. Az ítéleteket itt és itt el is olvashatod.

A bíróság rövidre zárta a dolgot: elég volt rámutatni arra, hogy a hivatkozott tiltási ok nem szerepel a törvényben, leszögezni, hogy ami nem törvényes, az nem törvényes. Valóban, a törvénnyel szemben nehéz érvelni, hiába próbálkozik vele a rendőrség fáradhatatlanul. A rendszerváltás liberális gyülekezési törvénye pedig – a szabadságot kivívó márciusi forradalom örökségéhez méltóan – elég jó minőségű: erős védőbástyája a szabadságnak a hatósági önkénnyel szemben. A szabadság ünnepét a szabadság szelleme járhatta át.

Fun fact: A két tiltást más bírák helyezték hatályon kívül. Mindkettő saját mérlegelési körében állapított meg perköltséget a javunkra: egyikük öt-, másikuk tízezerre taksálta a felülvizsgálati kérelem elkészítésének a költségeit. Utóbbi az alábbiakkal indokolta a magasabb összeget: „A bíróság ... figyelembe vette, hogy a kérelmező jogi képviselője rendkívül részletes és alaposjogi indokolással ellátott felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő.”

Aki nem volt ott, az is láthatja a sok-sok felvételen, mi zajlott! Mi is? A tapsolók tapsolhattak, a fütyülők fütyülhettek, az ellendemonstrálók ellendemonstrálhatak, mindez számottevő rendbontás nélkül. Bármit lehetett mondani arra, aki a miniszterelnök beszédét sípolással, fütyüléssel, kerepléssel, dudálással, szirénázással, fújolással – vagy éppen tapssal kívánta kommentálni. Lehetett nem egyetérteni vele, arcátlannak vagy faragatlannak nevezni, mint ahogyan a tapsolókat és éljenzőket is lehet ostobának és/vagy képmutatónak nevezni. Mindezt csak úgy és addig lehetett, amíg a véleménynyilvánításhoz való jogát senki sem vitatta el a másiktól – a határ a verekedés. Kiderült, hogy egy politikai szónoklat kifütyülése provokatív, de nem erőszakos, nem támadó jellegű véleménynyilvánítás, demokráciákban ismerős társadalmi gyakorlat. A vélemények sokasága és ütközése alapvetően nem járt együtt jogsértéssel, bármilyen rosszul viselték is egyesek.

du_ho_sharcos_gomb_1_1.png

A vélemények sokfélék és sokféle intenzitásúak – a véleménynyilvánításhoz való jog egyenlő. A politikai szólás szabadságához való egyenlő jog biztosítja, hogy mindenkinek olyan nyilvános véleménye legyen, amilyet akar, és hogy ne lehessen elvitatni mástól azt a jogot, hogy neki is olyan nyilvános véleménye legyen, amilyet akar.

Ha most erre valaki azt mondaná, hogy bizonyos tartalmú vélemények tilosak, és tiltottak is kell legyenek – ilyen pl. a nemzet „becsületét” sértő megjegyzések alaptörvényi tilalma –, akkor számára rossz hírünk van. Az egyéni vélemények megítélése és értékelése nem az állam feladata, a rendőrség nem szelektálhat tartalmi alapon. A véleménynyilvánítás szabadságának – mint minden alanyi jognak – csak külső korlátai lehetnek: csak a másik ember hasonló szabadsága és jogai, és kivételesen egyes alkotmányos értékek védelmében kerülhet sor a korlátozásukra. Mondanom sem kell, hogy a kormányzat érdekei nem szolgálhatnak alapjogok korlátozásának alapjául, mert egy kormányzati érdek nem alkotmányos érték. A nézetek tartalmi értékelése, elutasításuk vagy elfogadásuk, az egyén dolga, a nemzet tagjainak a dolga – a kormányzat vagy a miniszterelnök ezt nem sajátíthatja ki, egy demokratikus államban nincs kötelező emlékezetpolitika. (Arról nem is beszélve, hogy ha egyes vélemények a tartalmuk miatt nem lehet felvállalni, mert állami tiltólistára vannak téve, akkor azok nem elillannak, hanem hajlamosak erőszakos formában fel-felbukkanni.)

Külső korlát, mások jogai! – jöhetne a következő ellenvetés. Az ünneplő tömeg „méltó megemlékezéshez való joga”! – mondta is a rendőrség. Rendben, akkor kezdjük azzal, hogy „méltó megemlékezéshez való jogot” semmilyen emberi jogi dokumentum, sem a magyar Alaptörvény nem ismer. De ne hagyjuk ennyiben, folytassuk is rögtön azzal, hogy feltesszük a kérdést: ha volna ilyen jog, ki volna annak alanya, és mit védene ez a jog? Alanyi jogról ugyanis, ami a szólásszabadság külső korlátjaként egyáltalán szóba jöhetne, csak akkor beszélhetünk, ha annak van alanya és tárgya – ha nincs, jog sincs.

A szabad véleménynyilvánításhoz való jog alanya az egyén, mindenki. E jog egyetlen dolgot biztosít: azt, hogy mindenkinek saját, szabadon vállalt véleménye lehessen. Ki lehet az alanya a „méltó megemlékezéshez való jognak”? Az állam nem lehet, mert az állam nem alanya egyéni jogoknak. A miniszterelnök, vagy a kormányzat sem lehet, mert nem a nemzetet testesítik meg. Egyébként is, a hivatalos ünnepség lezajlott reggel a Kossuth téren, a nemzeti lobogó ünnepélyes felhúzásával, közjogi méltóságok jelenlétében. A kormánynak innentől kezdve már nincs további kötelezettsége, hogy még ünnepi műsort is szervezzen – de tegye! Ha szervez ünnepséget, a miniszterelnöknek akkor sincs további kötelezettsége, hogy az ünnepi műsor végén beszédet mondjon – de tegye! Ha teszi, akkor viszont számolnia is kell azzal, hogy mondókája nemcsak tetszést, hanem ellenérzést is ki fog váltani – mert egy állami ünnepségen, a miniszterelnöknek nincs joga ahhoz, hogy megválogassa a hallgatóságát.

Ki akkor a „méltó megemlékezéshez való jog” alanya? Az ünneplő tömeg szintén nem lehet, mert egy tömegnek nincs semmilyen joga. Akkor talán a tömeg tagjai, az egyes ünneplő emberek? Nos, ők a szólászabadságnak biztosan alanyai: amikor ők „méltó módon” hallgatják meg a miniszterelnök beszédét, akkor ezzel a véleményüket nyilvánítják ki. Nem egy másik jogot gyakorolnak tehát, hanem ugyanazzal a szabadságukkal élnek, mint a „méltatlan” kritikusok. És ha volna tárgya a „méltó megemlékezéshez való jognak”, akkor az sem lehetne más, mint annak szabadsága, hogy a nemzeti ünnepen a miniszterelnöki beszéddel kapcsolatban kialakított sajátos véleményét bárki kinyilváníthassa. A szólásszabadság pedig attól nem védi meg alanyát, hogy a neki nem tetsző, kormánykritikus véleményektől mások jogainak korlátozása árán zárkózzon el. Az állami rendezvény résztvevői nem formálhatnak jogot sem a saját véleményük kizárólagosságára, sem annak meghatározására, hogy másoknak hogyan vagy hogyan nem kell méltóképpen megemlékezni a nemzeti ünnepről.

Amikor tehát a rendőrség „méltó megemlékezéshez való jogot” vízionál, akkor arra csak egy magyarázat van: tartalmi alapon szelektál a vélemények között. Ha valami méltatlan lett volna a nemzeti ünnephez, akkor az az, hogy ha egy ilyen tiltás hatályban maradt volna. A nemzeti ünnep mindannyiunké, kritikusoké és kritikátlanoké egyaránt.

Hegyi Szabolcs

gyülekezési jogi programvezető

rendőrség tüntetés gyülekezési jog véleménynyilvánítás hegyiszabolcs 2017. 03. 17. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról? Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
  • „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • Mit kell tudniuk az idén érettségizőknek? Mit kell tudniuk az idén érettségizőknek?
  • Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr1712345349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

ÚJ TÍPUS A LÁTHATÁRON Újabb fontos állomásához érkezett a Magyar Honvédség forgószárnyas képességfejlesztése: az MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz idén megérkeznek az Airbus H225M közepes többcélú helikopter első példányai. A H145M helikopterek rendszerbe állításának ideje alatt kevesebb szó esett a H225M-mel… airbase.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard