Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Interneten vs. levélben szavazás 4.: szavazatvásárlás és esélyegyenlőtlenség

Interneten vs. levélben szavazás 4.: szavazatvásárlás és esélyegyenlőtlenség

Mráz Attila
Tetszik
0
2014. március 25. kedd, 10:43
választójog levélszavazás Részvényes leszek

keybvote.jpgAz internetes szavazás lehetőséget adna arra, hogy a külképviseleti szavazásnál méltányosabb költségekkel járó választójogot biztosítsunk a külföldön élő magyar állampolgároknak. De vajon könnyebb adni-venni az internetes szavazatokat? És nem csak egy kivételezett rétegnek kedvez az internetes voksolás? Az online szavazás biztonságának és titkosságának vizsgálata után ebben a részben a szavazatvásárlás és a politikai esélyegyenlőtlenség problémájával foglalkozunk.

Melyek egy választási rendszer alkotmányosságának legfőbb követelményei? Milyen legyen a választójogunk? Részletesebben olvashat minderről itt elérhető tájékoztatónkban!

Elidegeníthetetlenség vs. szavazatvásárlás

A távolból történő szavazás esetében mindig felmerül a gyanú, nem ad-e nagyobb visszaélési lehetőséget az eljárás azáltal, hogy egyszerűbbé teszi a szavazatok törvénytelen adás-vételét. A levélben szavazás esetében ez a gyanú egyértelműen megalapozott. A választópolgár egyetlen szavazási levélcsomagot kap, amellyel lényegében azt csinál, amit akar. Ezzel szemben a személyes szavazás során az üres szavazólapot tilos kivinni a szavazóhelyiségből épp azért, hogy ne lehessen eladni, majd kitöltve egy másik szavazó kezébe nyomni, aki saját szavazólapja helyett azt leadja, az üres szavazólapját pedig eladja, biztosítva a „lánc” folyamatosságát. (Ez az úgynevezett „láncszavazás”.) A levélben szavazás intézménye viszont kifejezetten kínálja a szavazatok adás-vételének lehetőségét: a levélben szavazó polgár a megfelelő adatokkal és aláírással ellátja az azonosító nyilatkozatot, majd gond nélkül átadhatja a levélcsomagot a kitöltetlen szavazólappal valakinek, aki szavazatáért ellenszolgáltatást kínál. A szavazópolgár nem kérhet új levélcsomagot, a személyesen szavazó választópolgárokhoz hasonlóan csak egyszer szavazhat, és az egyetlen szavazatát meglehetősen könnyen, a lebukás veszélye nélkül veheti meg tőle bárki.

Az internetes szavazásnál látszólag hasonló probléma merül föl, hiszen az internetes szavazáshoz szükséges belépési azonosítók, személyes adatok ugyanúgy áruba bocsáthatók, mint a szavazási levélcsomag. Az internetes szavazás során azonban egy egyszerű megoldással szokás ennek elejét venni: a szavazó az internetes szavazásra rendelkezésre álló, több napos időszakon belül többször is leadhatja szavazatát. (Észtországban a személyes szavazás előtti napig, míg Norvégiában még a szavazás napján is le lehet adni ill. meg lehet változtatni a már leadott internetes szavazatot.) Persze a több, ugyanazon szavazó nevében leadott szavazat közül mindig csak az utolsó számít. Ám ez épp elég ahhoz, hogy senkinek ne érje meg szavazatokat vásárolni. A levélben szavazástól vagy a láncszavazástól eltérően itt a szavazáshoz szükséges adatok, dokumentumok megvásárlása nem lehet garancia arra, hogy ezek birtokában a szavazatvásárló érvényes szavazatot ad le, mivel a szavazat leadása nem akadályozza meg a szavazásra törvény szerint jogosultat abban, hogy „felülírja” a más által a nevében leadott szavazatot. Olyan ez, mintha egy kutyát próbálnánk eladni, amelyikről mindenki tudja, hogy úgyis visszaszökik hozzánk – ugyan ki venné meg?

A látszat ellenére tehát a jól megtervezett internetes szavazás a szavazatok elidegeníthetetlenségében is jobban teljesít a levélben szavazásnál.

Ön külföldön él, de van magyarországi állandó lakóhelye? Ebben az esetben egyelőre csak külképviseleten szavazhat. A külképviseleti regisztráció és a külföldről szavazás mikéntjéről itt találja bővebb tájékoztatónkat!

Politikai egyenlőség: látássérültek vs. digitálisan elmaradottak

A levélben szavazásnak a titkosság és az elidegeníthetetlenség követelményeinek való kétes megfelelésén túl van egy további súlyos hátránya. A levélben szavazás nem mindenkinek ugyanolyan egyszerű. A látássérülteknek segítséget kell igénybe venniük hozzá, mivel Braille-írással nyomott szavazósablon csak a személyes szavazásnál áll rendelkezésre, a levélben szavazásnál nem. A mozgáskorlátozottak pedig igazolhatatlan választásra kényszerülnek: vagy személyesen mennek el a postára – jó eséllyel több energia- és időbefektetéssel, mint nem mozgáskorlátozott polgártársaik –, vagy pedig szavazatuk célba érését és titkosságát kénytelenek kockáztatni azzal, hogy valaki mást bíznak meg szavazatuk feladásával vagy egy külképviselethez illetve a Nemzeti Választási Irodához való eljuttatásával. Hiszen külföldre nem megy mozgóurna. A különféle fogyatékkal élők tehát a levélben szavazás során politikai érdekképviseleti esélyeik szempontjából is hátrányos helyzetbe kerülnek fogyaték nélküli élő polgártársaikkal szemben. Ez azonban ellentmond a politikai egyenlőség követelményének, amely szerint minden választójoggal legitim módon felruházott polgárnak egyenlő esélye kell legyen érdekeinek politikai képviseletére.

Ezzel ellentétben a nem kizárólagos lehetőségként, hanem választható alternatívaként felkínált internetes szavazás a politikai érdekképviseletben épphogy segíti az esélyegyenlőséget. A genfi internetes szavazás például a látássérültek számára is könnyebbség, mivel a választási szoftver képernyőolvasó opciót is tartalmaz, tehát a szavazó kérésére fel tudja olvasni a választási lehetőségeket. Nem szorul külön magyarázatra, hogy a mozgássérültek választójogának gyakorlását miért könnyíti meg hasonlóképp az internetes szavazás.

Felmerülhet azonban, hogy az internetes szavazás egy másik szempontból épphogy aláássa a politikai egyenlőség megvalósulását. Interneten szavazni ugyanis csak az tud, akinek a környezetében van számítógép interneteléréssel, és aki ért annyira a számítógép-használathoz, hogy képes legyen igénybe venni ezt a lehetőséget. Nem titok, hogy a világ gazdagabb régióiban ez kevésbé jelent problémát. Az internetes szavazás tehát úgy tűnhet, a gazdagabb és a digitális elmaradottság által nem sújtott szavazóknak kedvez: azt segíti elő, hogy ők tudjanak másoknál nagyobb eséllyel részt venni a szavazáson.

Megállja-e a helyét a vád? Ez nagyban függ attól, hogyan ágyazzák be az internetes szavazást a választási eljárás egészébe. Ha kizárólagos lehetőségként vezetik be egy olyan környezetben, ahol nem mindenkinek van hozzávetőlegesen egyenlő esélye az internetes választási részvételre, az valóban kártékony a politikai egyenlőségre nézve. Csakhogy az internetes szavazást egy ilyen, digitális esélyegyenlőségtől szenvedő környezetben egy választható alternatívaként kell bevezetni – és épp így is vezették be a már említett országokban. A digitális lemaradás miatt az internetes részvételben korlátozott szavazók számára továbbra is rendelkezésre kell álljon a személyes szavazás lehetősége.

Más szavakkal: míg a levélben szavazás a politikai egyenlőség gátja, addig a jól megtervezett és kivitelezett internetes szavazás a politikai esélyegyenlőség motorja lehet.

Internet vs. levél: 3:0

Összefoglalva: a jól megtervezett és kivitelezett internetes szavazás a szavazatok elidegeníthetetlenségének kielégítőbb garanciáját nyújtja még egy jól megtervezett és kivitelezett levélben szavazási eljárásnál is – a jelenlegi eljárásról nem is beszélve. Sőt: a politikai egyenlőséget szintjén előmozdítja ez az eljárás. Blogsorozatunk korábbi részeiben pedig azt is láthattuk, hogy az internetes szavazás vezet a szavazat biztonságos célba érésének és titkosságának garantálásában is. Mindez azt jelenti, hogy az internetes szavazás – a méltányos költségekkel járó választási eljárások közül – a levélben szavazásnál sok szempontból kielégítőbb garanciája lenne a választási eljárás alkotmányosságának.

Ön külföldön él, de van magyarországi állandó lakóhelye? Ebben az esetben egyelőre csak külképviseleten szavazhat. A külképviseleti regisztráció és a külföldről szavazás mikéntjéről itt találja bővebb tájékoztatónkat!

Mráz Attila

Politikai Szabadságjogok Program

 

foto: compfight.com

választójog levélszavazás Mráz Attila 2014. 03. 25. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról? Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
  • Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni
  • Minden, amit a kijárási korlátozásról tudnod kell Minden, amit a kijárási korlátozásról tudnod kell

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr245876573

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.03.25. 13:52:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard