Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Interneten vs. levélben szavazás 3.: ki fér hozzá a szavazatomhoz?

Interneten vs. levélben szavazás 3.: ki fér hozzá a szavazatomhoz?

Mráz Attila
Tetszik
0
2014. március 21. péntek, 9:00
választójog levélszavazás Részvényes leszek

vote2_1.jpg

Az internetes szavazás lehetőséget adna arra, hogy a külképviseleti szavazásnál méltányosabb költségekkel járó választójogot biztosítsunk a külföldön élő magyar állampolgároknak. De – a költségeken túl – a levélben szavazás megfelelő alternatívája az internetes voksolás? A két módszert összehasonlító blogsorozatunk előző részében azt vizsgáltuk, a levélben vagy az interneten leadott szavazat ér-e nagyobb biztonsággal célba. A harmadik részben arra keressük a választ: melyik módszer nyújtja kielégítőbb garanciáját a szavazatunk titkosságának?

Melyek egy választási rendszer alkotmányosságának legfőbb követelményei? Milyen legyen a választójogunk? Részletesebben olvashat minderről itt elérhető tájékoztatónkban!

Titkosság

Amikor azt kérdezzük, biztonságos-e a levélben vagy az interneten szavazás, nem csak arra vagyunk kíváncsiak, célba ér-e a szavazatunk. Arra is kíváncsiak vagyunk: csak a célba juthat-e el, vagy más, illetéktelen személyeknek is volt-e lehetősége hozzáférni szavazatunkhoz. Kizárólag olyan választási eljárás felel meg az alkotmányosság követelményeinek, amely biztosítja szavazatunk titkosságát.

A levélben szavazás esetében a titkosság nem garantált és nem is lehet garantálni, hiszen a kézbesítési folyamat ellenőrzésére sem a választópolgárnak, sem a választás lebonyolításáért felelős szerveknek nincs lehetősége. A levélszavazatok megtekintéséhez nem kell technikai gurunak lenni: már a 19. századi regények visszatérő motívumai között is megtalálhatjuk a levélküldemények felbontás nélkül történő elolvasásának vagy felbontás utáni, feltűnés nélküli visszazárásának sokoldalú és kifinomult módszereit.

Az internetes szavazás esetében kicsit bonyolultabb a helyzet. A választás titkosságát egyfelől a rendszer megfelelő technikai előkészítésével lehet biztosítani. Ennek része a titkos adatkapcsolat a szavazó gépe és a szavazatot rögzítő szerver között, ahogy része a szerver hacker-támadásokkal szembeni felvértezése, és a szavazó gépének kártékony programok elleni védelme is. Ezekről már esett szó blogsorozatunk korábbi részében is, ahol arra jutottunk: megfelelő technikai előkészítéssel ezek a garanciák megvalósíthatók.

Másfelől azonban további garanciákra is szükségünk van, amely az internetes szavazásnak épp abból a speciális tulajdonságából fakad, hogy a rendszer a technikai szakértelemmel nem rendelkező átlagpolgár számára nem átlátható.

Átláthatóság, közbizalom és a választások tisztasága

A szavazás titkosságába, de általában a választások tisztaságába vetett hitünket az ismerősebb választási eljárások esetében nagyban alátámasztja, hogy értjük a választási eljárás legfőbb összetevőit, működési mechanizmusát. Hozzávetőlegesen mindenki tudja, hogyan biztosítják a titkosságot a személyes szavazás esetén (szavazófülke, függöny, lezárt, lepecsételt urna stb.), vagy hogyan előzik meg a választási csalásokat (személyazonosság ellenőrzése, eltérő érdekekkel rendelkező tagokból álló szavazatszámláló bizottságok stb.). Ez a tudás rendelkezésre áll a levélben szavazás esetében is: tudhatjuk, hogy a szavazat egy belső borítékban van, míg a személyes adatok egy külsőben; nagyjából ismerjük a posta működését; és azt is tudhatjuk, hogy megfigyelők is jelen lehetnek a szavazatok felbontásakor stb. Sőt: sajnos azt is tudhatjuk, hogy nem akkora ügy elolvasni egy postai levelet felbontás nélkül.

Ugyanez a tudás az internetes szavazás esetében azonban nem áll a legtöbb szavazópolgár rendelkezésére: nem tudják, mi az az SSL-protokoll, hogyan védik a szervereket a túlterheléses támadások ellen, és végképp nem tudják garantálni, hogy az internetes szavazás lebonyolítására használt szoftveres megoldás maga nem tartalmaz-e például buktatókat. Utóbbiak lehetnek rosszhiszemű „kódhibák” (a szavazatok továbbítása illetéktelen feleknek, akár személyes adatokkal együtt), de jóhiszemű mulasztások eredményei is. A 2013-as norvég kísérlet korai szakaszában például találtak egy vélhetőleg jóhiszemű kódhibát, amely veszélyeztette a szavazatok titkosságát. Az ehhez hasonló hibák elkerülésének több módja is van, melyek közül többet az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) is ajánlásként fogalmaz meg: a választási szoftver kódját független félnek kell ellenőriznie; egy átlátható módon megválasztott, valamint lehetőség szerint ellenérdekelt feleket és szakértőket is tagjai között tudó választási bizottságnak kell felügyelnie az internetes szavazást; továbbá – nyilván az informatikai rendszer kiépítésében szerepet játszó, és abból profitáló érdekek tisztázása végett – nyilvánossá kell tenni a rendszer elkészítésének költségeit, az abban részt vevő feleket. (Összehasonlításképp: a sajtó arról tájékoztat, hogy a 2014-ben Magyarországon használt választási rendszer szoftverének költségei „nemzetbiztonsági okokból” nem nyilvánosak.)

Mindezek a technikai felkészülésen túlmenő intézkedések azt szolgálják, hogy a választási eljárás vagy átláthatóbb legyen az átlagpolgár számára, vagy pedig az átláthatóságban hozott kompromisszumot úgy ellensúlyozzák, hogy a választópolgár biztos lehessen benne: a választási eljárás felügyeletét hozzáértő, az eljárásban eltérő érdekekkel rendelkező, tehát összesúgásban nem érdekelt felek is ellenőrzik. Az internetes szavazás titkosságát, és a szavazóknak a választási eljárásba vetett bizalmát tehát egy jól megtervezett választási eljárás nem csupán közvetlen, technikai eszközökkel, hanem közvetett, az átláthatóságot segítő és – ahol a maximális átláthatóság nem érhető el – annak hiányát orvosló eszközökkel garantálja.

Internet vs. levél: 2:0

Összefoglalva: a jól megtervezett és kivitelezett internetes szavazás a választás titkosságának kielégítőbb garanciáját nyújtja még egy jól megtervezett és kivitelezett levélben szavazási eljárásnál is – a jelenlegi eljárásról nem is beszélve. Szintén megfelelő garanciák adhatók az internetes választási eljárás átláthatóságára is. Az internetes szavazás tehát továbbra is nyerésre áll. De vajon nem könnyebb-e adni-venni a szavazatokat, ha az interneten is szavazhatunk? És nem hozza-e hátrányos helyzetbe a korszerűbbnek tűnő eljárás azokat, akiknek nem telik számítógépre és széles-sávú internet-hozzáférésre? Blogsorozatunk zárórészében ezekre a kérdésekre térünk ki.

Ön külföldön él, de van magyarországi állandó lakóhelye? Ebben az esetben egyelőre csak külképviseleten szavazhat. A külképviseleti regisztráció és a külföldről szavazás mikéntjéről itt találja bővebb tájékoztatónkat!

Mráz Attila

Politikai Szabadságjogok Program

 

foto: compfight.com

választójog levélszavazás Mráz Attila 2014. 03. 21. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
  • Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája
  • Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
  • Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr225869303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard