Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Folyamatos múlt

Folyamatos múlt

verdestamas
Tetszik
0
2013. május 6. hétfő, 14:48
egyenlőség fogyatékosügy Részvényes leszek

comm.jpgA kormány a Parlament elé vitte a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségéről szóló törvény módosításának tervezetét. Eltörlik a többször átlépett közpolitikai határidőket, átrendezik és a kormány alá rendelik a fogyatékosügyi tanácsot, ezer forinttal emelik a fogyatékossági támogatást, és EU-konformra szabják a fogyatékosság fogalmát. A sok intézkedés ellenére mégis elmondhatjuk: voltaképpen semmi sem történik. 

Emelkedő juttatások: mire elég ezer forint?

A fogyatékossági támogatás és a vakok személyi járadékának alig ezer forintos emelése, illetve a fogyatékossági támogatás rendszeres emelésének a nyugdíjemelésekhez való hozzákapcsolása nyugodtan nevezhető jelképes lépésnek: a létminimum alatt tengődő családok tömegei számára ez aligha lesz érezhető. Legfeljebb annyi az értelme, hogy a kormány a választási kampányban emlékeztetheti rá a szavazókat. Másra viszont biztosan nem lesz jó: a fogyatékos személyekkel egy háztartásban élő családok szegénysége ugyanis strukturális jellegű, és távolról sem a járandóságok – egyébként valóban problémásan – alacsony szintjéből ered. A szegénység forrása a közösségi szolgáltatások hiányában és a hazai munkaerőpiac szélsőséges szelektivitásában keresendő. A családok nagyítóval sem találnak olyan szolgáltatásokat, amelyek a helyi közösségben való hely-találásban támogatnák a fogyatékos embert: nappali intézmények, személyi segítés, emberséges lakhatási szolgáltatás vagy helyben hozzáférhető életvezetési tanácsadás, netán a fogyatékos személy munkavállalását segítő hálózat csak nyomokban létezik hazánkban. Ezért a családoknak maguknak kell egész nap gondnoskodni a fogyatékos családtagról. Ez pedig azt jelenti, hogy az egyik szülőnek ki kell lépnie a munkaerőpiacról, és juttatásokból, segélyekből kell megélnie. Ez a szegénység tényleges forrása, és ezt a jóléti szektor szolgáltatási oldalának erőteljes fejlesztésével lehet csak kezelni. A két támogatási forma minimális emelése természetesen „nem semmi”, de az érintettek nem mennek vele semmire. Akkor lehetne jóhiszeműen tekinteni erre a lépésre, ha a jóléti szektor átfogó fejlesztési koncepciójába ágyazódna. Ilyenről azonban nem tudunk.

Az Országos Fogyatékosügyi Tanács kétarcú átalakítása

Az Országos Fogyatékosügyi Tanács tevékenysége a kormányzat tanácsokkal való ellátására és informálására, konzultációra, az érintettek szempontjainak megjelenítésére korlátozódik, nincs érdemi beleszólása a döntéshozatalba. A tanács átalakítása ellentmondásos.

Az Országgyűlés hamarosan megszünteti a tanács működésének törvényi hátterét, majd a kormány egy kormányhatározatta (zip) újra létre is hozza a szervezetet. Üdvözlendő, hogy a kormányhatározat kipenderítené szinte az összes kormányzati hivatallal bíró embert a tesületből, így szinte teljes egészében a civilekre bízná a belső döntéshozatalt. Ezzel elvben meglesz annak a lehetősége, hogy a szinte tisztán civil szervezetekből álló testületnek belső vitáiban nem a kormánnyal, hanem saját magával kelljen dűlőre jutnia, így a civil érdekek erősebb képviselete felé mozdulhatna el a tesület. De ez nem ilyen egyszerű: mostantól ugyanis a testületet csak és kizárólag az egyetlen kormányzati pozícióban ülő ember – a szakminiszter – hívhatja majd össze, és az ülések sem lesznek nyilvánosak. Ha tehát a civilek egy adott kérdésben össze akarnak ülni, erre nem lesz lehetőségük: kérhetik a minisztert az ülés összehívására, vagy várhatnak a legközelebbi soros negyedéves találkozóra. Eddig a tagok negyedének kérésére össze kellett hívni a tagokat, ezt a jogot azonban az új szabályozás most megvonja tőlük. De a testület igazi problémája nem ez.

A tényleges probléma a delegáló szervezetek legtöbbjének államtól való kóros függése. A tagok nagy része a költségvetésből szerzi forrásainak döntő részét, s a kormányok a rendszeres támogatások megvágásának belengetésével könnyen átvihették, átvihetik akaratukat. Félreértés ne essék: az állami támogatás nem ördögtől való, de az, hogy az éves támogatások évről évre alku tárgyát képezik, és ezért a szervezetek működése ki van szolgáltatva az aktuális politikai érdekeknek, lehetetlenné teszi a kormányzati szándékokkal szembeni független működést. Nem arra van tehát szükség, hogy a szervezetek állami támogatását megszüntessék, de hatékony civil ellensúly vagy proaktív civil jelenlét csak akkor jöhet létre, ha a finanszírozás politikai kitettségét enyhítik. Ennek számos formája lehetséges lenne, például ha a támogatásokról szóló döntések nem egy, hanem több évre szólnának, vagy ha a pénzösszegekről szóló döntési folyamatok transzparensek lennének, vagy akár ha a kormánytól független testület döntene a finanszírozásról. Ilyen szándékot azonban nem látunk. A tanács legfontosabb funkciója ezért várhatóan a jövőben sem lesz más, mint a kormányzati döntések láttamozása. Ez akkor is így van, ha a tanácsban való részvétel lehetősége a korábbiaknál sokkal nyitottabb lesz.

Megszüntetett határidők: a tervezés krónikus hiánya

Az 1998. évi XXVI. fogyatékosügyi törvény rögzítette az akadálymentesítés (2005), a támogató szolálgatok országos szintű kiterjesztése (2010), a speciális oktatás tárgyi és személyei feltételeinek megteremtése (2005), a speciális munkahelyen történő foglalkoztatás (2005) kapcsán a legfontosabb szakpolitikai határidőket, amelyeket most egy csapásra megszüntetnek. A határidők eltörlése nem ördögtől való, hiszen ezek nem serkentették a tényleges fejlesztéseket. De szükség lett volna arra, hogy az ütemezés új formáját kidolgozza a jogalkotó – erre azonban nem került sor. Ma tehát úgy tűnik, hogy sem határidők, sem részhatáridők, sem ütemezett feladatok nincsenek a törvényben. Az Országgyűlés hűséges hagyományaihoz: eddig sem terveztek, de most már ennek a látszatához sem ragaszkodnak.

Új fogalmak, régi gyakorlatok

A módosítás vitathatatlanul pozitív eleme a fogyatékosság fogalmának módosítása: az eddig egyértelműen a fogyatékosságra és az egyéni deficitre koncentráló megközelítés helyett a törvény a társadalmi hátrányokat hangsúlyozza majd. Ugyancsak üdvözlendő, hogy a fogyatékos személyek fogalmába innentől kezdve a pszichoszociális fogyatékossággal élők is beletartoznak majd. A kormány ezzel az ENSZ szakbizottsága által felvetett javaslatoknak (doc) igyekszik megfelelni. Azonban itt is rá kell mutatni arra, hogy ez a lépés akkor jelent komolyan vehető változást, ha a kezdetét jelenti egy olyan jogalkotási gyakorlatnak, amelyben minden releváns törvényben és az alsóbb szintű jogszabályokban is megjelenik nem csupán ez a típusú fogalomhasználat, hanem az ennek megfelelő szabályozás is.

Ennek hiányában tovább folytatódik a rendszerváltás egy szomorú fejezete, amelyben az államszocialista életviszonyok konzerválását a fogalmak és definíciók megújítása fedi el.

VerdesTamás

egyenlőség fogyatékosügy verdestamas 2013. 05. 06. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Csenget a véleményrendőrség Csenget a véleményrendőrség
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás
  • Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni
  • Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”? Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”?

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr215284522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard