Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Mit kezd az állam a szenzitív adatokkal?

Mit kezd az állam a szenzitív adatokkal?

TASZ
Tetszik
0
2011. október 14. péntek, 7:37
adatvédelem népszámlálás önrendelkezés lelkiismereti szabadság Részvényes leszek

Javában zajlik a népszámlálás. A nép megszámolása mindig is kérdéseket vetett fel, amelyek természetesen, ha már a „nép” az, „aki” megszámláltatik, közérdeklődésre tartanak számot. Arról nem is beszélve, hogy az állam „számol”, ki más, úgyhogy a részvétel, az adatszolgáltatás kötelező. Márpedig ha az állam ennyire tudni akar valamit, az mindig óvatosságra int. A TASZ még az év elején, a népszámlálás előkészítésekor intett óvatosságra, most hogy már zajlik a számlálás, és az online kitöltésre csak pár nap maradt, inkább általános aggályainkat fogalmazzuk meg.

A népszámlálás egyrészt hagyományos módon zajlik, kérdezőbiztosok részvételével nyomtatott íveket kell kitölteni, másrészt online felületen is lehetőség van az adatszolgáltatásra. Utóbbi nagyszerű dolog, ha úgy gondoljuk, hogy nem kell a kérdezőbiztossal érintkezni, lakásba beengedni, pogácsával kínálni, riasztó viszont, ha az elektronikus adatnyilvántartásban rejlő veszélyes lehetőségekre gondolunk. Most azonban nem adatbiztonsági kérdésekről lesz szó, hanem egy bizonyos adatcsoportnak a jogi helyzetéről. Azokról az adatokról, amelyeket nem véletlenül hívnak szenzitív, azaz érzékeny, különleges adatnak: többek között a nemzetiségre, az anyanyelvre, a vallásra és a betegségre, illetve fogyatékosságra vonatkozó információk tartoznak ebbe a körbe. A népszámláláskor a kormányzat ezekről is tájékozódik, itt azonban az adatszolgáltatás nem kötelező.

Az elvi kérdések előtt röviden térjünk ki a hazai online-népszámlálás gyerekbetegségére. Míg a vallásra vonatkozó kérdéshez a papíríven egy üres rubrika tartozik, ahova az ember azt ír be, amit akar, addig az elektronikus íven egy legördülő menüből választhatja ki a neki tetsző vallást. Bár a lista széles, mégis zárt: bár kicsi a valószínűsége, de elképzelhető, hogy valaki nem találja meg benne a saját meggyőződésének megfelelő opciót. Technikailag biztosan meg lehetett volna oldani a szabad válaszadást az online felületen is – így azonban akinek ez a megoldás nem felel meg, végső soron kénytelen lemondani az elektronikus kitöltés kényelméről. Ezt a hibát tudjuk be annak, hogy idén először lehet elektronikusan kitölteni az íveket, és bízzunk abban, hogy tíz év múlva, a következő alkalommal, már lesz érkezése a statisztikai hivatalnak korrigálni ezt a meghökkentő hibát.

De egyáltalán mi szüksége van az államnak szenzitív adatokra? Az a kézenfekvő válasz, hogy jó, hasznos, ha az állam rendelkezik információkkal a társadalomról, a különleges adatok esetében viszont ez erkölcsi okból elfogadhatatlan. A kötelező állami népszámlálást általában az igazolja, hogy az állam azért gyűjt információt a lakosságról, a népességről, hogy a kormányzati döntések minél megalapozottabbak és tervezhetőbbek legyenek, hogy a tervek és a döntések, illetve a múltbeliek kiértékelése, társadalmi tényeken is alapuljanak. Az életmódra, a lakóhelyre, a foglalkozásra, stb. vonatkozó adatgyűjtés esetében elfogadható ez az indok. Van releváns összefüggés ezek és a kormányzat társadalompolitikai döntései, a kormányzati policy között. Tegyük hozzá rögtön, hogy általában a személyes adatok kezelését az adatvédelmi törvény csak jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében teszi lehetővé (5. § (1) bekezdés).

Márpedig jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése nem függhet a személyes körülményektől, még olyanoktól sem, amelyek nem tartoznak a különleges adatok körébe (pl. iskolai végzettség, lakóhely) – a népszámlálás anonimitásának követelményét éppen ez indokolja. Az anonim, csak társadalomstatisztikai célokat szolgáló adatgyűjtés indoka persze nem is jogok és kötelezettségek gyakorlása és teljesítése, hanem előnyök juttatása és hátrányok felszámolása a kormányzati intézkedések révén. Azok a kormányzati döntések, amelyek meghozatalát a népszámlálás, általában a statisztikai adatgyűjtés szolgálja, tehát nem jogok és kötelezettségek telepítéséről, például az adóalap meghatározásáról, hanem csak társadalmi előnyök juttatásáról vagy hátrányok felszámolásáról szólhatnak (azokról is csak közvetett módon, a politikai terveken, döntéseken, értékeléseken keresztül). A statisztikai célú adatgyűjtés az egyedi adatok tekintetében egyirányú utca.

A semleges állam azonban, mint amilyen Franciaország ebben a tekintetben, a polgárok vallására, lelkiismereti és egyéb meggyőződésére egyáltalán nem is kíváncsi – még kormányzati döntések társadalompolitikai hatását sem teszi függővé ilyen információktól. A valóban szekuláris, egyháztól elválasztott állam az, amelyik nemhogy nem tesz különbséget vallások, illetve a vallástalanság között az állampolgári jogok és kötelezettségek tekintetében, de még az előnyöket és a hátrányok kiegyenlítését sem a szóban forgó információkhoz köti. A vallásra vonatkozó különleges adatokból levont következtetések egy semleges államban nem lehetnek relevánsak semmilyen politikai döntés szempontjából sem.

De vajon miért jár ezeknek az információknak az az erős jogi védelem, ami a hatályos szabadelvű adatvédelmi törvény alapján övezi őket? Mi az erkölcsi tartalma a semlegesség követelményének? Véleményünk szerint az, hogy ezek az információk azok, amelyek az ember magánéletét érintik, a privát szféráját, amihez senkinek semmi köze. Nemhogy az államnak, senkinek. Az emberi személyiség azon legbensőbb magját írják körül, amelyek az egyént egyedivé, mindenki mástól különbözővé, „öncéllá” teszik. Azt persze az adatgyűjtés elrendelője és lebonyolítója is tudja, hogy nincs igazolt igénye ezekről érdeklődnie, úgyhogy szemérmesen eltekint az adatszolgáltatási kötelezettségtől. (A mai magyar kormányzatnak a személyes adatok és az individuum iránti érzékenységéről persze nem is igazán mondható el, hogy kínosan ügyelne a látszatra, elég csak az adatvédelmi biztos elleni háborújára gondolni.)

Még ha a népszámlálásból nyert adatbázisok közvetlenül össze is függhetnének jogok gyakorlásával, illetve kötelezettségek teljesítésével, egy további probléma is felmerül. Habár a népszámlálásban való részvétel megtagadása szabálysértés, és 50,000 forintig terjedő bírság járhat érte, a nemzetiségre, nyelvre, vallásra, betegségre, fogyatékosságra vonatkozó kérdésekre nem kötelező válaszolni. Azért nem, mert az önrendelkezési jog védelme alatt állnak, azaz csak az illető személy döntheti el (rendes körülmények között), hogy nyilatkozik-e róluk vagy sem. Ám amennyiben nem kötelező válaszolni a különleges adatokat firtató kérdésre, pontos adat nem is várható a népszámlálás eredményeképpen. Sőt, még további torzító hatással is számolni kell: például az, aki meg van keresztelve, vagy körül van metélve, önrendelkezési jogát gyakorolva minden további nélkül vallhatja magát ateistának, vagy jedi-lovagnak. Vagy gondoljunk a vallásukat intézményesen nem gyakorló, templomba nem járó vallásos honfitársainkra. Az önrendelkezés következtében azonban elesik az a legitim cél, ami a kötelező népszámlálást általában indokolja: a pontatlan tény nem tény, pontatlan információkkal rendelkezni felesleges.

Persze, bizonyos értéke a pontatlan információnak is lehet, bár minél pontatlanabb, annál kevesebb. A lényeg azonban az, hogy minél pontatlanabb egy információ, ahhoz, hogy valamennyire is értékesnek tartsa azokat a kormányzat, komoly indokok kellenek. Vajon milyen indokok lehetnek ezek? Ezen a ponton hadd emlékeztessem a nyájas olvasót konkrétan is arra a tíz évvel ezelőtti meglepetésre, ami azért érte az akkori honpolgári közönséget, hogy a kormány, minden előzetes tiltakozása ellenére, a 2001-es népszámlálásnak a vallásra vonatkozó adatai alapján határozta meg az egyházaknak járó normatív támogatás mértékét. Az önrendelkezési jognak itt egy másik tipikus következményével találkozunk: indokolatlanul (helytelenül) von le következtetést az állam a vallásra vonatkozó adatból akkor, ha azokat az egyházakra vonatkozó döntéseiben használja fel. Mondani sem kell, hogy a vallás, a lelkiismereti meggyőződés közel sem azonos azzal, ami intézményesen, egyházi keretek között gyakorolható. Még kevésbé azonos azzal, amit az állam egyházként elismer. A magyar kormányzat idén sem oszlatja azokat a kételyeket, amelyek a szenzitív adatok helyes felhasználásával kapcsolatban merülhetnek fel. Márpedig az az elv, hogy szenzitív adatokat a statisztikai célokon túl semmilyen más célra, de még önmagában a nyilvántartás kedvéért sem lehet felhasználni, még a Franciaországnál kevésbé szigorú nyugati államok népszámlálási rendszerében is magától értetődik.

 

Hegyi Szabolcs, TASZ Politikai Szabadságjogok Program vezetője

adatvédelem népszámlálás önrendelkezés lelkiismereti szabadság TASZ 2011. 10. 14. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk? Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
  • Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét
  • Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt
  • Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”? Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”?

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr63299724

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Számolnak 2011.10.16. 15:54:44

Lévai Júlia többek között a népszámlálás vallási kérdéséről: „elkenték a „vallási közösség” és a „felekezet” fogalmai közti különbséget is (nehéz elhessegetni a gondolatot, hogy ezt nem véletlenül most, a kisebb vallási kö...

Trackback: Vállalta magát a legnépesebb Jedi vagy oldal indítója 2011.10.14. 14:34:44

 Ezt kellett a Tominak tennie. Végre vállalta önmagát. Tehát, hogy ő a legnépesebb Jedi oldal indítója. Már sokkal hamarabb meg kellett volna tennie, és nem csak másokat erre ösztönözni. Igen ezt a tettét én provokáltam ki, ami nem más, mint egy...

Trackback: Vallásod befogod! 2011.10.14. 12:47:17

Ügyszám: AJB-4146/2011 Előadó: dr. Kovács Zsolt Varga Dezső és Iván Gábor Elemér Tisztelt Uraim! Köszönöm, hogy megtiszteltek bizalmukkal és a népszámlálási kérdőívnek a vallás szabad megválasztását korlátozó formájával kapcsolatos aggályaikat meg...

Trackback: Egyházállami pártmutyi összeesküvés elmélet 2011.10.14. 11:38:12

A magyar lakosság 100%-a ateista, ha ugyanolyan módszerrel képezzük az ateistákat, mint a hívőket. Mert miért is hívők azok együttesen, akik tagadják egymás isteneit, vagy nincsenek is isteneik?Ez egy naprakész, napjainkban is játszódó összeesküvés elm...

Trackback: Jedik nyílt levele a KSH-nak 2011.10.14. 08:45:40

Tisztelt KSH!A jelenleg folyó Népszámlálás fontosságát, az Önök szakmai felkészültségét és elkötelezettségét maximálisan szem előtt és tiszteletben tartva, a következő kéréssel fordulunk Önökhöz. Húsz ezer magyar állampolgár által is sérelmezett tény,...

Trackback: Népszámlálás jogszerű elutasítása 2011.10.14. 07:42:16

Jómagam ezt a blogbejegyzésemet kinyomtatva teszem a népszámlálási borítékba. A kitöltetlen kérdőív az nálam marad. A borítékot leragasztva adom oda a számlálóbiztosnak. A boríték átlátszó ablakában az állandó lakcímem helyett a "Népszámlálás jogs...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard