Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Feneketlen zsákok – az NFÜ koncepciótlan fogyatékosságügyi fejlesztéspolitikája

Feneketlen zsákok – az NFÜ koncepciótlan fogyatékosságügyi fejlesztéspolitikája

verdestamas
Tetszik
0
2010. november 24. szerda, 14:59
kitagolás fogyatékosügy Részvényes leszek

Olyan, mintha még mindig gályákkal hajóznánk a Dunán, és új lapátokat vennék a rabszolgáknak, miközben járhatnánk villamossal, busszal vagy repülővel.

Magyarországon 15 ezer fogyatékossággal és 8 ezer mentális zavarokkal élő személy él nagy létszámú bentlakásos otthonokban. Hazai és nemzetközi kutatások eredményei sokszor bizonyították, hogy az intézmények alkalmatlanok az itt élő lakók rehabilitációjára, mivel a tömeges  együttélés, az üzemszerűen szervezett életmód és a sokszor szélsőséges területi elszigeteltség egy a hétköznapi társadalom életviszonyaitól élesen elkülönített és attól alapvetően különböző, mesterséges világot teremt. A nagy létszámú intézmények lebontásának igénye külföldön és hazánkban is fontos célkitűzés – de úgy tűnik, Magyarországon csak látszólag, ugyanis az elhatározott programok és ratifikált egyezmények ellenére a rendszerváltás óta változatlan a struktúra. 

Emlékezhetünk rá, hogy tavaly októberben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség háza táján súlyos szakmapolitikai fiaskóra derült fény: közel két tucat hazai és nemzetközi szervezet összefogása kellett ahhoz, hogy az ügynökség által társadalmi vitára bocsátott és névleg az intézmények felszámolását célzó 13 milliárd forint értékű forrásokat ne új tömegintézmények építésére fordítsa hazánk.

De a nagy létszámú intézmények nem csak a szociálpolitikai fejlesztések révén juthatnak jelentős forrásokhoz, sok esetben energetikai vagy akadálymentesítési fejlesztéseket hajtanak végre bennük, ezzel pedig újabb és nem erre a célra elkülönített pénzeket csatornáznak a lebontásra ítélt struktúrába. Alább az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében kiszerződött – és nem az intézményrendszer reformjára elkülönített – pályázati támogatások láthatók.

  1. Bajai Cédrus Pszichiátria akadálymentesítése. Az intézményben 80 fő él. Beruházás összege: 12 611 434 forint;
  2. Törökszentmiklósi "Angolkert Otthon" Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Idősek Otthona, Pszichiátriai Betegek Otthona és Rehabilitációs Intézménye akadálymentesítése. Az intézményben 170 fő él. Beruházás összege: 9 989 917 forint;
  3. A Harmónia Rehabilitációs Intézet és Ápoló, Gondozó Otthon utólagos akadálymentesítése, Bercelen. Az intézményben két telephelyen 110 fogyatékos személy él. Beruházás összege: 19 300 000 forin.
  4. Edelényi Fogyatékosok Otthona utólagos akadálymentesítésének megvalósítása. Az otthonban 200 fő él. Beruházás összege: 28 710 332 forin.
  5. KEMÖ Mentalhygienes és Rehabilitációs Intézménye 60 férőhelyes értelmi fogyatékosok rehabilitációjára kialakított otthona és foglalkoztatója komplex akadálymentesítése. Beruházás összege: 19 944 511 forint.
  6. Dunaalmási Református Szeretetház akadálymentesítése. Az intézményben 130 fő él. Beruházás összege: 15 000 000 forint.
  7. Dr. Piróth Endre Mentálhigiénés Otthon épületenergetikai fejlesztése, Táplánypuszta. Az intézményben 350 fő él. Beruházás összege: 128 763 788 forint.
  8. Juhász Zsófia Református Szeretetotthon "A" épületének utólagos akadálymentesítése. Az intézményben 177 fogyatékos személy él. Beruházás összege: 25 000 000 forint.
  9. Az IRMÁK Kht. Alberirsai szállásépületének komplex akadálymentesítése és a Kraxner Alajos Speciális Foglalkoztató Otthon épületeinek akadálymentesítése. Az intézmény 207 fogyatékos személy számára ad lakhatást. Beruházás összege: 64 789 355 forint.
  10. Egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása a közszolgáltatásokhoz a pásztori Felnőttkorú Fogyatékosok Otthonában. Az intézményben 102 fő él. Beruházás összege: 40 000 000 forint.

Ez összesen 364 millió forint.

A fejlesztések szakmapolitikai indokoltsága – finoman szólva – megkérdőjelezhető. Vitathatatlan, hogy olyan beruházások ezek, amelyek az intézményekben élő emberek életminőségét javíthatják, de ez semmit nem változtat azon a tényen, hogy továbbra is ugyanabban az intézményben kényszerülnek élni. Ha egy ország úgy dönt, hogy lebontja a nagy létszámú tömegotthonokat, akkor csak egy megzavarodott fejlesztéspolitika költ százmilliós nagyságrendben ugyanezen intézmények akadálymentesítésére és energetikai modernizálására, pontosabban: az elzárás körülményeinek csinosítására. Hiszen ezeket a pénzeket fordíthatná olyan alternatív szolgáltatások kialakítására is, amelyek a fogyatékos emberek számára nem csak a helyi közösségben való életvezetést, hanem az önálló piaci munkavállalást is lehetővé tennék – ezzel pedig emberibb, és hosszú távon akár olcsóbb jóléti rendszert működtethetne.

A fejlesztési források ellentmondásos felhasználását több ok is magyarázhatja. A legfontosabb ezek közül talán az, hogy Magyarország bár 1998-ban törvénybe iktatta, hogy lebontja a nagy létszámú tömegintézményeket, az elmúlt 12 évben ehhez sem egyértelmű politikai akarat, sem stratégiai gondolkodás nem társult. Talán ebből is eredhet az, hogy az NFÜ egyik irodájában nem ismerik azt a dokumentumot, amely a szomszéd folyosón immár kötelező olvasmánynak számít, jelesül az Európai Bizottságnak a nagy létszámú intézményekről kiadott jelentését és javaslatcsomagját, amely a fenti beruházásokról szóló egynémely döntés idején már kiadásra került. A rendszer reformját jelentősen akadályozza továbbá, hogy számtalan kistelepülésen a szociális otthon adja a legtöbb és legbiztosabb munkahelyeket, ezért a fenntartó önkormányzat ellenérdekelt abban, hogy ezeket megbolygassa; viszont nagyon is érdeke az, hogy újabb forrásokat szerezzen meg az intézményeknek – ezek az érdekek csont nélkül átcsatornázódnak az országgyűlésbe is, ahol a képviselők között nagy számban polgármesterek foglalnak helyet. Ők sem szívesen konfrontálódnak a helyi lakossággal, akik pedig nem örülnének, ha szomszédjukban fogyatékos emberek laknának. Így pedig – ahogyan az elmúlt évek tapasztalatai mutatják – minden marad a régiben. A pénz pocsékolása és az emberi jogok semmibe vétele kéz a kézben halad.

Az előző kabinet a ciklus végén módosította a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvényt, amelyben rögzítette, hogy a közösségi források terhére 1500 bentlakásos otthoni férőhelyet kell kitagolni, és 2010. december 31-ig kell elkészíteni a rendszer reformjára vonatkozó kormányzati stratégiát és ütemtervet. A kormánynak lehetősége van rá, hogy megállítsa a pénzszórást, és hogy a rendelkezésre álló forrásokat értelmesen használja fel. És lehetősége van arra, hogy végre nekivágjon egy az emberi jogokat tiszteletben tartó rendszer kialakításának. Persze kérdés, hogy vannak-e ilyen szándékai, és ha igen, van-e hozzá koncepciója.

Verdes Tamás

kitagolás fogyatékosügy verdestamas 2010. 11. 24. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk? Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
  • Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot
  • Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt
  • Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr1002470404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard