Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Működésben a tüntetés-korlátozó törvény

Működésben a tüntetés-korlátozó törvény

hegyiszabolcs
Tetszik
0
2018. október 10. szerda, 11:59
rendőrség tüntetés gyülekezési jog véleménynyilvánítás Részvényes leszek

screen_shot_2018-10-10_at_11_56_27.png

Az október 1. óta hatályos gyülekezési törvény legalizálta a rendőrségnek azt a korábbi jogsértő gyakorlatát, hogy védett személyek jelenlétére hivatkozva korlátozta a tüntetéseket. És ha már a rendőrség kapott egy ilyen lehetőséget, akkor rögtön Erdogan budapesti látogatása alkalmával élt is vele.

Már 2013-ban leszögezte a bíróság azt az alkotmányos alapelvet, hogy „nem tekinthető szükségesnek egy demokratikus társadalomban a politikai véleménynyilvánításra irányuló békés gyülekezést pusztán azon okból korlátozni, hogy azt védett személy jelenlétében kívánják megvalósítani.” Akkor is jogsértést követett el a rendőrség, amikor 2015-ben nem vizsgálta meg érdemben, hogy a német kancellár biztonsága a Kossuth téren egy tüntetés feloszlatásánál enyhébb eszközökkel biztosítható-e. Tavaly pedig a  Kúria mondta ki, hogy nem szükséges véget vetni egy tüntetésnek csak azért, mert egy védett személy biztonságának garantálása miatt lezárnak egy területet.

Ilyen előzmények után az új gyülekezési törvény egy meglehetősen bonyolult, és az alkotmányos követelményekkel ellentétes szabályt vezetett be. Eszerint a rendőrségnek akkor is joga van megtiltani egy tüntetést, ha

megalapozottan feltehető, hogy a gyűlés a diplomáciai vagy nemzetközi jogon alapuló mentességet élvező, Magyarországon tartózkodó személy vonatkozásában vállalt kötelezettség teljesítését közvetlenül, szükségtelen és aránytalan mértékben akadályozza, és e kötelezettség teljesítése a gyülekezési jog enyhébb korlátozásával nem biztosítható.

A szabály eleve nehezen alkalmazható amiatt, hogy tele van olyan kategóriákkal, amelyek széles rendőri mérlegelést tesznek lehetővé: “feltehető”, “aránytalan mérték”, “akadályozás”, “enyhébb korlátozás”. A török államfő látogatásakor máris kiderült, hogy milyen következményei lehetnek egy ilyen gumiparagrafusnak: két igen hasonló tüntetés közül a rendőrség az egyiket (egy ellenzéki párt tiltakozó demonstrációját) megtiltotta, míg egy másiknak (az Erdogan melletti török szimpátiatüntetésnek) zöld utat adott. Nehéz nem arra gondolni, hogy itt bizony politikai döntés született. De ha mégsem, akkor is, mi a garancia arra, hogy a rendőrség a jövőben ne hozzon sorozatosan ilyen megkérdőjelezhető döntéseket?

Az új tiltó szabálynak különös súlyt ad az, hogy egy tüntetés  előzetes megtiltása a gyülekezési jog lehető legsúlyosabb korlátozása. Feltétlen követelmény volna ezért, hogy a törvény pontosan, objektíven (tényszerűen) határozza meg, mikor, milyen feltételek mellett lehet egy tüntetést előzetesen megtiltani, és mikor kell a rendőrségnek akár biztosítási vagy ellenőrzési többletmunkát is vállalnia a tüntetés megtarthatósága érdekében. Csak egy szűkre szabott szabály mellett várható, hogy döntései során a rendőrség eleget tesz annak az alkotmányos – alaptörvényi – kötelezettségének, hogy csak a legszükségesebb esetben, csak a lehető legenyhébb korlátozást vezesse be, és hogy a békés gyülekezés szabad gyakorlását minél szélesebb körben lehetővé tegye.

csendesforradalmar_gomb.png

Fontos hangsúlyozni, hogy egyáltalán nem arról van szó, hogy az állam vendégeinek biztonságát ne kéne szavatolni, adott esetben akár a velük szemben kritikus tüntetések korlátozásával is. Ám a biztonság garantálása nem feltétlenül követeli meg a tüntetések tiltását. Egy demokratikus társadalomban nem indokolja a tiltást az, ha egy kritikus demonstráció a védett, mentességet élvező személynek csak az érzékenységét sértené, de a biztonságát, diplomáciai feladatai ellátását nem veszélyeztetné. És még akkor sem indokolt a tiltás, ha a mentességet élvező személy biztonságának garantálása a tüntetés egyidejű megtartása mellett csupán nagyobb biztosítási erőfeszítéseket (pl. nagyobb rendőri létszámot), vagy a tiltásnál enyhébb korlátozások bevezetését (pl. fokozott ellenőrzést) igényelné a rendőrség részéről.

A rendőrség részéről nyilván sokkal egyszerűbb megtiltani egy tüntetést, mint a biztosításával vesződni.

Csakhogy a törvénynek nem a rendőrség kényelmét, hanem a polgárok jogait kellene szolgálnia.

Az új gyülekezési törvénynek ez a tiltó szabálya azonban nem garantálja azt, hogy a rendőrség ne a számára kényelmesebb utat válassza - és ezzel egyidejűleg a kritikus hangokat is előre elhallgattassa.

Hegyi Szabolcs

Ha érdekel a téma, gyere el jövő hétfőn az új gyülekezési törvényről szóló kerekasztal beszélgetésünkre! 

rendőrség tüntetés gyülekezési jog véleménynyilvánítás hegyiszabolcs 2018. 10. 10. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
  • Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • Így változtak a kijárási szabályok a húsvéti hosszúhétvégére Így változtak a kijárási szabályok a húsvéti hosszúhétvégére
  • Munkajogi útmutató koronavírus idejére Munkajogi útmutató koronavírus idejére

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr4314293623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard