Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Felelős városi drogpolitikákat!

Felelős városi drogpolitikákat!

kardostamas
Tetszik
0
2016. február 25. csütörtök, 9:40
drog Részvényes leszek

udpc1.jpg

Egyetlen méret sem felel meg mindenkinek - helyi szintű megoldásokra van szükség! Ez volt az egyik fő tanulsága a 2010 októberében Prágában rendezett „Városi drogpolitikák egy globalizált világban” konferenciának. Bő öt év elteltével ideje volt áttekinteni, hogy milyen jó példák, vagy épp aggasztó tendenciák figyelhetők meg az európai városokban és megerősíteni a korábbi elköteleződést a helyi megközelítések alkalmazására. Ez hívta életre az esemény folytatását februárban, melynek ezúttal Varsó adott otthont.

A 2. Városi Drogpolitikák konferenciát a szervezők azzal a céllal hozták létre, hogy elősegítsék a tudás és a tapasztalatok megosztását az európai városok között, ezen keresztül motiválják a helyi igényekhez illeszkedő megközelítések kidolgozását, az érintett szektorok együttműködését, valamint a tudományos alapú drogpolitikák népszerűsítését.

Az előadások alapján mélyült a szakadék a keleti és a nyugati megközelítések között. Míg Nyugat-Európából leginkább komplex, a kliensek igényeihez illeszkedő, a civilekkel szorosan együttműködő programokról hallhattunk, addig Kelet-Európát a csökkenő támogatások, a terület magára hagyása, rosszabb esetben kifejezetten ellenséges közeg és represszió jellemzi, ami minden esetben a HCV/HIV fertőzöttségi mutatók növekedéséhez és az emberi jogok súlyos sérelmeihez vezet. Ezt a helyzetet szemléltette a TASZ és a Drogriporter Room for Change - Adj Helyet a Változásnak kampányáról tartott előadás, amely a VIII. kerületi tarthatatlan helyzetre hívta fel a figyelmet, illetve az ennek keretében készült "Élet a tűcsere bezárása után" filmünk vetítése is. 

dsc_0017.JPG

A varsói polgármesterasszony megnyitóját követően a lengyel Drogprevenció Nemzeti Irodájának vezetője kapott szót. Elmondásából és a későbbi lengyel vonatkozású előadásokból az a kép rajzolódott ki, hogy Lengyelország jelenleg a két világ között egyensúlyoz. Bár a prevenciós, az ártalomcsökkentő és a rehabilitációs tevékenységek túlnyomó többségét a civilek elvégzik, az állam az utóbbi években egyre kevesebbet költ ezekre a beavatkozásokra, az új kormány kommunikációja és intézkedései pedig a magyarországi, az ellátórendszer és a civil szféra számára áldatlan körülményeket vetítik előre. Ezért is tűnt a helyszín ideális választásnak az új deklaráció kidolgozásához, amely még idejében reflektálhat a negatív tendenciákra.

Az ártalomcsökkentés és a droghasználók emberi jogai különleges hangsúlyt kaptak az egész konferencián. A szakértőktől számos példát hallhattunk a tűcserékről, a drogfogyasztói szobákról, illetve a komplex beavatkozásoktól, a rekreációs közegben egészségügyi és mentálhigiénés segítségnyújtáson át a jogi ártalomcsökkentésig. Ez utóbbi elemeként a lengyel ombudsman kiemelte a lengyel Helsinki Bizottsággal való együttműködést – lám, szemben hazánkkal, Lengyelországban még nem tabu, hogy az ombudsman kivizsgálja a civilek panaszait és eljárjon ügyükben! Az együttműködés keretében a lengyel ombudsman monitorozza az emberi jogok megvalósulását, összhangjukat az ENSZ ajánlásokkal, különös tekintettel az ártalomcsökkentés helyzetére, a csekély mennyiségű kábítószer birtoklásának szankcionálására, de az egészséghez való jog biztosítására hivatkozva felmerült a gyógyászati kannabisz helyzetének jogi rendezése is.

udpc2.jpg

Kiemelt szerepet kapott a dizájner drogok témája is, melyek Európában Magyarország mellett épp Lengyelországban terjedtek el leginkább. A tapasztalatok hasonlóak, mint nálunk: az állandó tiltólistára helyezés miatt folyamatosan változik a terjesztett dizájner drogok összetétele, a masszív használók pedig fél év alatt rosszabb mentális állapotba kerülnek, mint a heroint 8-10 éve használók, miközben motiválatlanabbak is a terápiára. Ezzel kontrasztban egy svájci, zenei színtéren prevenciót és ártalomcsökkentést végző előadó elmondta, hogy Zürichben szinte ismeretlen a dizájner drogok használata és meglátása szerint a szigorú törvények azok, melyek a használókat e kockázatos, ismeretlen hatású szerek fogyasztása felé terelik. A szigorú büntetések alternatívájaként hallhattunk az olyan modernebb megközelítésről, mely a fogyasztókra kiszabott szankciók helyett a feketepiac okozta ártalmak enyhítésére koncentrál, többet áldoz a korai beavatkozásokra és a hiteles informálásra.

udpc3.jpg

A panelek közötti workshopok alatt néhány fős csoportokban a vendégek is reflektálhattak a Prágai Deklaráció pontjaira és segítettek az új, Varsói Deklaráció kialakításában, amelynek végleges formáját február 22-én tették közzé. A Deklarációt az ENSZ magas szintű ülésén, az áprilisi UNGASS-on is be fogják mutatni.

A dokumentum röviden a következő pontokat tartalmazza:

  1. Világossá kell tenni a helyi kormányzatok szerepét és felelősségét a tudományos alapú drogpolitikák alkalmazásában. Konzultációkkal biztosítani kell a helyi hatóságok, a közösség, a szakértők, a szolgáltatók, a civilek és az érintettek közötti megfelelő együttműködést.
  2. Az önkormányzatoknak vezető szerepet kell játszania az innovatív, bizonyíték alapú programok és szolgáltatások alkalmazásában, amelyek a közösség pragmatikus igényein alapulnak.
  3. A rendőrségnek és egyéb bűnüldöző szerveknek nem szabad pusztán csekély mennyiségű, személyes fogyasztásra tartott kábítószer miatt üldöznie a droghasználókat. A prioritásokat a fajsúlyosabb bűnözőkre kell helyezniük, ami a tapasztalatok szerint javítja a közegészségügyi helyzet és hozzájárul a közbiztonság javulásához. A bűnüldözésnek világos iránymutatást követve együtt kell működnie az egészségügyi és szociális szolgáltatókkal.
  4. Előtérbe kell helyezni a droghasználók emberi jogait a jelenlegi mechanizmusokon, például az Ombudsmani Iroda tevékenységén keresztül. E jogok közé tartozik többek között az elérhető legmegfelelőbb orvosi szolgáltatások igénybevételéhez, a magánélet tiszteletben tartásához, a diszkrimináció-mentességhez és a fair tárgyaláshoz való jog.
  5. Elérhetővé kell tenni az egészségügyi és szociális szolgáltatások legszélesebb palettáját a droghasználók számára, melyeket szigorúan csak önkéntes alapon vehetnek igénybe. E programoknak tudományos alapúnak kell lennie és tisztelnie kell az emberi jogokat. Az önkormányzatoknak gondoskodnia kell arról, hogy stigma és diszkrimináció ne akadályozhassa az érzékeny csoportok részvételét a szolgáltatásokban.
  6. Az önkormányzatoknak gondoskodnia kell az éjszakai életben és a rekreációs közegben történő droghasználat biztonságosabbá tételéről. Az iránymutatások kidolgozásával a klubok üzemeltetőinek és a partiszervezőknek átfogó csomagot kell nyújtania az ártalmakat megelőző, csökkentő és a biztonságot növelő szolgáltatásokból. Ilyen lehet a drogok bevizsgálása, a kortárs segítők alkalmazása, a biztonságos droghasználatról való információk nyújtása és a hideg vízhez való hozzáférés biztosítása.
  7. A helyi kormányzatoknak megfelelő támogatást kell nyújtania az ártalomcsökkentő szolgáltatásokra, a kezelésre, a reintegrációra, a bizonyíték alapú prevencióra, a felvilágosító programokra, valamint a helyi tisztviselők megfelelő hozzáállására a droghasználathoz. A forrásokat kiegyensúlyozottabban kell elosztani a bűnüldözés és az egészségügyi, szociális szolgáltatások között.
  8. Az önkormányzatoknak érzékennyé kell tenni a helyi közösséget a droghasználattal kapcsolatban a stigma és a diszkrimináció csökkentése érdekében és tájékoztatást kell nyújtania az ártalomcsökkentés és a kezelőprogramok társadalmi előnyeiről.
  9. Az önkormányzatoknak monitoroznia és értékelnie kell a helyi drogpolitikát és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat és programokat. Ezt független, szakértőkből álló monitorozó szervezetnek kell végeznie, a civilekkel és az érintett csoportokkal konzultálva.
  10. A helyi kormányzatok között együttműködésnek és hálózatoknak kell kiépülnie regionális, nemzeti és nemzetközi szinten, hogy megosszák egymás között a jó gyakorlatokat és a sikeres, bizonyíték alapú drogpolitikákat.

 

Kardos Tamás

Fotók: TASZ, Urban Drug Policies

drog kardostamas 2016. 02. 25. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk? Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
  • Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot
  • Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr938416070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard