Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Rendőrtempó Magyarországon

Rendőrtempó Magyarországon

hegyiszabolcs
Tetszik
0
2015. február 3. kedd, 13:52
rendőrség tüntetés jogsegély gyülekezési jog Részvényes leszek

A német kancellár budapesti látogatása napján a magyar hatóságok – nem először – durván megsértették a szabad gyülekezéshez való jogunkat. A kancellári vizitet megelőző napon a TEK „rajtaütésszerűen” elrendelte azoknak a területeknek a lezárását is, ahol a törvény szerint demonstrálhattunk volna, a rendőrség pedig ignorálta a jogot azzal, hogy utólagosan tiltotta meg a rendezvény bejelentés szerinti megtartását.

hegyi.png

 

Végül is ki tiltotta meg a tüntetéseket: a rendőrség vagy a TEK?

Gyülekezési jogi ügyekben az elsődleges felelősség a rendőrséget terheli, amennyiben a gyülekezési jogviszonynak kizárólag ő az alanya. A Terrorelhárítási Központ által elrendelt területlezárás ugyanis nem azt jelenti, hogy a lezárt területen nem szabad tüntetni – csak azt, hogy a hatóságnak felhatalmazása van arra, hogy fokozott ellenőrzést végezzen. (Figyelemre méltó, hogy még a TEK-határozat is úgy fogalmaz, hogy a védett személy biztonsága „a [lezárt] területre belépők fokozott ellenőrzésével, a belépés és a benn tartózkodás korlátozásával biztosítható” – tehát nem szükségszerű a rendezvény ellehetetlenítése, a résztvevők feltétlen kizárása!] Önmagában a védett személy jelenléte nem követeli meg azt, hogy a környezetében tüntetést ne lehessen tartani – a hatóságoknak megannyi eszköz rendelkezésükre áll ahhoz, hogy a védett személy biztonságát a gyülekezési jog arányos korlátozásával garantálják – a hatóságok a ruházatot és a táskákat átvizsgálhatják, és jogszerűen birtokolt eszközök és tárgyak bevitelét is megtilthatják.

A „területlezárás nem vonja automatikusan maga után azt, hogy ne lehetne gyülekezni a lezárt területen. A rendőrség ugyanis mérlegelheti, hogy kit enged be a lezárt területre és kit nem.” (Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 17.Kpk.45.743/2013/2.)

Egy tüntetés teljes ellehetetlenítése tehát csak a legvégső eszköz lehet, aminek az alkalmazása a lehető legszigorúbb igazolást kívánja meg. Mondani sem kell, a hatóságok ilyen indoklással nem szolgáltak, illetve nem vették fontolóra a kevésbé korlátozó eszközök alkalmazásának lehetőségét. A rendőrség tehát jogot sért, ha nem teszi lehetővé a tudomásul vett tüntetés megtartását a bejelentett helyen és időben.

 

A TEK csak a dolgát végzi, és nem tehet semmiről?

Finoman szólva, a TEK eljárása sem nevezhető kifogástalannak. Az biztos, hogy a német kancellár látogatása fokozott biztonsági intézkedéséket kíván, és még az is akceptálható, hogy a tervezetthez képest a kockázati tényezők változhatnak, ami akár még a már megtett intézkedések szigorítását is indokolhatja (pl. a terrorfenyegetettség hirtelen megugrása lehet ilyen). Csakhogy a TEK rendelkezésére álló törvényes eszközök alkalmazása még ilyenkor is csak alkotmányos keretek között történhet: alapjog lényeges tartalma csak valamilyen másik jog vagy alkotmányos érték védelme érdekében, csak szükséges esetben és csak arányos mértékben korlátozható, mindezek megítélésére pedig biztosítani kell a hatékony bírósági jogorvoslat lehetőségét. Márpedig ha nagyvonalúan nem is vitatjuk a TEK által elrendelt terület-lezárás szükségességét és az arányosság tekintetében felmerülő kétségekért a rendőrséget is tesszük felelőssé, az a tény, hogy a korlátozó intézkedés elrendelésére egy nappal korábban, végrehajtására pedig aznap került sor, illuzórikussá teszi a jogorvoslatot és a legtöbb, legerősebb közhatalmat gyakorló hatóságok alkotmányos működésének garanciáit.

 

Megúszhatja-e a TEK?

Ha együtt nézzük a két hatóság eljárását, akkor nagyon furfangosnak tűnik a dolog: a tüntetésekkel kapcsolatban a törvény szerint kizárólag a rendőrségnek van hatásköre, és amikor a TEK elrendeli a területlezárást, a rendőrség engedelmesen tájékoztatja a szervezőket, hogy nem tüntethetnek. A TEK látszólag bármit megtehet: gyakorlatilag a kommandósoktól függ az, hogy a magyar honpolgárok élhetnek-e legalapvetőbb demokratikus jogaikkal vagy sem. Az egyik állami hatóság jogorvoslattal nem támadható diszkrecionális intézkedéssel kizárhatja a közterületről a gyülekezést, míg a másik erre a kizárásra való hivatkozással megállapíthatja, hogy a rendezvény megtartása a bejelentés szerinti helyen és/vagy időben lehetetlen. Ez elfogadhatatlan gyakorlat, visszaélés a közhatalommal. Ezért a bírósági felülvizsgálatnak nem csak a rendőrség eljárására kell kiterjednie, hanem a TEK határozatára is. Ez áll összhangban az alkotmányos követelményekkel: a 3/2013. (II. 14.) AB határozat értelmében a bíróságnak nemcsak a rendőrség eljárását és határozatát kell megvizsgálnia, hanem az azt alapul vevő döntést is, jelen esetben a területlezárásról szóló határozatot, amire a rendőrség megakadályozta a gyülekezési jog gyakorlását.

 

A TASZ jogsegélyt nyújt a tüntetőknek mindaddig, amíg a magyar hatóságok a területlezárás intézményét megannyi bírói ítélet ellenére a demokratikus véleménynyilvánítás elfojtására használják. Az előzményekről bővebben itt olvashat.

 

Hegyi Szabolcs,

gyülekezési jogi programvezető

 

rendőrség tüntetés jogsegély gyülekezési jog hegyiszabolcs 2015. 02. 03. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája
  • „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”? Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”?
  • Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr597136523

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rendőrtempó Magyarországon 2015.02.03. 14:13:01

Gyakorlatilag a kommandósoktól függ az, hogy a magyar honpolgárok élhetnek-e legalapvetőbb demokratikus jogaikkal vagy sem.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

Messze még az általános mesterséges intelligencia, de már közelebb vagyunk hozzá, mint egy éve ilyenkor Az IBM Watson nevű mesterséges intelligenciája – a névválasztás a nagyvállalat első elnöke Thomas J. Watson előtti tisztelgés volt – 2011-ben a Jeopardy! televíziós vetélkedőn legyőzött két húsvér bajnokot. 2015-ben a ma már a Google-hoz tartozó DeepMind bemutatta a go világranglista negyedik… jelenbolajovobe.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard