Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Titkos megfigyelések fokozódó átpolitizálása

Titkos megfigyelések fokozódó átpolitizálása

hidvégifanny
Tetszik
0
2013. április 9. kedd, 11:54
Részvényes leszek

12247971-spy-icon_100.jpgA Parlamentben részletes vitára bocsátásra vár a nemzetbiztonsági ellenőrzés új szabályait megállapító törvényjavaslat. A TASZ fontos célnak tartja a korrupció visszaszorítását, de az új szabályok ezt a célt alkotmányellenes módon és politikai alapon diszkriminatívan kívánják elérni.

A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: törvény) módosító javaslata kiterjeszti a nemzetbiztonsági ellenőrzés keretében végezhető titkos információszerzést . Az ellenőrzés mostantól a jogviszony létesítését megelőző átvilágításon túl a jogviszony fennállta alatt bármikor lefolytatható (a törvényjavaslat úgy fogalmaz, hogy az érintett személy folyamatos nemzetbiztonsági ellenőrzés alatt áll), akár mindenfajta ésszerű ok vagy gyanú hiányában is. Ez azonban nem terjed ki politikai pozíciókat betöltő személyekre: a kivételek között szerepel a miniszter, az államtitkár, az országgyűlési képviselő, a miniszteri kabinet vezetője és, a politikai (fő)tanácsadó. Ezek közül az szerencsésnek mondható, hogy az országgyűlési képviselőkre nem vonatkozik a teljes megfigyelés lehetősége, a mindenkori ellenzékkel szemben ez könnyen visszaélésekhez vezethetne.

A törvényben több helyen is kézzelfogható a politikai befolyás érvényesítésének célja. Ez egyrészt megjelenik az alkalmatlansági szempontoknál, másrészt a munkakörbe felvételről vagy eltávolításról való döntési mechanizmusban is. Mire alapozzuk ezt? A javaslat részletesen rendelkezik arról, hogy ha a nemzetbiztonsági ellenőrzést lefolytató szerv kockázati tényezőt észlel és így nem járul hozzá az adott személy felvételéhez (vagy további alkalmazásához), akkor pozíciótól függően melyik autoritás írhatja felül az ellenőrző szerv döntését. Érdemes kibogarászni a háromszoros utaló szabályt. Az eredmény általánosságban az, hogy az ellenőrzést kezdeményező felettes szerve legyinthet arra, hogy hiába folytattak le egy olyan ellenőrzést, ami valóban feltárt egy problémát. Aligha szerencsés megoldás ez egy olyan jogszabály esetében, amely állítólag pont az ilyen kapcsolatokat és visszaélési lehetőségeket próbálja kiszűrni. Arról nem is beszélve, hogy a politikai vagy egyéb érdekeken alapuló döntési mechanizmus különösen veszélyes olyan hatalmi viszonyokra érzékeny szerveknél, munkaköröknél mint például a rendőrség és a nemzetbiztonsági szolgálatok.

 A hatályos szabályozás arra épül, hogy az egészen konkrét feltételeken (pl. büntetlen előélet) túl a törvényhez mellékelt kérdőív alapján kell megállapítani, hogy az ellenőrzött személy esetében fennáll-e olyan kockázati tény, körülmény, ami miatt támadhatóvá válhat és így nemzetbiztonságot veszélyeztető helyzet állhat elő. A nemzetbiztonsági kockázatok felmérése bizonyos mértékben mindig is kiterjedt magánéleti kérdésekre, mivel például egy titkos szerető zsarolási alapul szolgálhat. Ezzel szemben az új törvény úgy fogalmaz, hogy ha egy személy nem alkalmas törvényesen, illetéktelen befolyástól mentesen ellátni a feladatát, akkor nem felel meg a biztonsági feltételeknek. Ennek meghatározásához olyan szempontokat nevesít, mint a munkavégzésen kívül tanúsított magatartás, magánéleti kapcsolatok, anyagi, jövedelmi viszonyok, valamint bűncselekményt elkövető vagy azzal gyanúsítható személlyel fenntartott kapcsolat.

 A TASZ álláspontja szerint ezek a szempontok - különös tekintettel a munkavégzésen kívül tanúsított magatartásra - arra alkalmasak, hogy teljesen szubjektív, önkényes okot teremtsenek a kockázati tényező megállapítására. Továbbá ezzel túlterjeszkedik a kérdőívben foglalt adatok vizsgálatán, ami alkotmányos aggályokat vet fel. Ezzel a megfogalmazással a törvény tartalmilag is kiterjeszti a nemzetbiztonsági ellenőrzés kereteit, ami a magánszféra aránytalan és így jogellenes korlátozását jelenti. Túlzónak tartjuk továbbá a bűncselekménnyel gyanúsítható személlyel való kapcsolattartást mint értékelési szempontot, mert szintén rendkívül tág értelmezésre teremt lehetőséget.

A magánélethez való jog körébe  tartozik többek között a személyes adatok védelme és a magántitok sérthetetlenségéhez fűződő jog. Ezek ugyan nem korlátozhatatlan alapjogok, de korlátozásuknak meg kell felelnie az alkotmányos követelményeknek: törvényben szabályozottság, a cél elérésére alkalmasság, szükségességi és arányossági teszt . A nemzetbiztonsági érdek legitim alapot jelenthet ezen jogok korlátozásra, de azon túl, hogy ez az érdek fennáll, a fenti követelményeknek is teljesülniük kell. Az információs önrendelkezési jogot sérti, hogy minősített adatokra hivatkozva az ellenőrzött személy elől eltitkolható maga a tény, hogy mikor, miért és milyen tevékenységét ellenőrzik, és az is, hogy mit találtak. Ha az ellenőrzés eredményeként munkaviszonya megszűnik, akkor nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva ennek okai a homályban maradhatnak. Az új szabályozás felhatalmazást ad az érintett személyek folyamatos ellenőrzésére, a titkos információszerzés alkalmazhatóságát is kiterjesztve. Ez a “technikai” és a fent jelzett tartalmi kiterjesztések együttesen totális megfigyelést tesznek lehetővé, ami még akkor is alapjogsértőnek tekintendő, ha formálisan hozzájáruláson alapul. Hiába tartalmazná tehát továbbra is a jogszabály, hogy az érintettek írásbeli hozzájárulása szükséges a nemzetbiztonsági ellenőrzéshez, nincs az a beleegyező nyilatkozat, ami ezeket a rendelkezéseket alkotmányosan elfogadhatóvá tenné.

A korrupció ellenes lépések üdvözlendők volnának, de ez a módosító javaslat a TASZ álláspontja szerint  nem alkalmas erre a célra, és  alapjogokat sért.

Hidvégi Fanny

Adatvédelmi Program

hidvégifanny 2013. 04. 09. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk? Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
  • Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája
  • Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét
  • „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról
  • A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr435213172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard