Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Eltűnt a hivatal

Eltűnt a hivatal

TASZ
Tetszik
0
2012. október 29. hétfő, 14:56
betegjog Részvényes leszek

ködös200.jpgA bizonytalan helyzet, és a betegjogi képviselők állandósultnak mondható átszervezése szétzilálni látszik a korábban működő képviseleti rendszert.

Levélben fordultunk az egészségügyért felelős államtitkársághoz, hogy mikor kezdi meg működését a betegjogokkal foglalkozó új intézmény, melynek indulását a törvény szeptemberre rendelte. Bővebben>>

Magyarországon 2000 júliusa óta működik a betegjogi képviseleti rendszer, ezt az egészségügyi törvény (Eütv.) szabályozza. A betegjogi képviselők feladata, hogy felvilágosítsák a betegeket arról, milyen jogaik vannak: például milyen esetekben és hogyan tarthatják a kapcsolatot hozzátartozóikkal, hogy joguk van bizonyos helyzetekben megtagadni az ellátást, elhagyni a kórházat vagy épp megismerni minden, rájuk vonatkozó egészségügyi dokumentációt. A betegjogi képviselők segítenek azoknak a betegnek is, akiket sérelem ér a kórházban, hogy panaszt tudjanak tenni vagy kivizsgáltassák ügyüket. A kórháztól függetlenül, de a kórházban, általában meghatározott fogadóórákban dolgoznak, telefonon is elérhetőek.

A képviselők az ÁNTSZ keretei között kezdték meg a munkájukat. Szerencsésebbnek látszott azonban függetlenségük biztosítása az államtól és az ellátórendszertől, így az Országgyűlés 2002-ben döntést hozott arról, hogy az egészségügyi és a szociális szolgáltatást igénybevevők jogvédelmét országos, egységes szervezet létrehozásával kell megszervezni. A kormány 2003-ban döntött arról, hogy a három szakterület jogvédelmi feladatainak szervezésére, a jogvédelmi képviselők alkalmazására és országos hálózatának kiépítésére közalapítványt hoz létre. A Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítványt (a továbbiakban: Közalapítvány) 2004. január 5-én jegyezték be a bíróságon. Alapvető célja a képviselők foglalkoztatásával összefüggő feladatok ellátása volt.

Csehák Judit, a Közalapítvány volt elnöke szerint a szervezet EU-konform módon, a partnerség szellemében működött, ez megvalósíthatónak látszott egy hatóságoktól független civil szervezet égisze és koordinációja alatt. Céljuk elsősorban a mediáció volt, közreműködésükkel sok peren kívüli egyezség született.

A panaszok száma az első 3-4 évben emelkedett, kiugrást a vizitdíj bevezetése miatti bizonytalan helyzetben tapasztaltak. Ennek megoldására a Közalapítvány konzultációt kezdeményezett a volt Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF), a minisztérium, és az ÁNTSZ részvételével. Ennek eredményeképpen sok ügyben megoldás született. A közalapítvány továbbá a szakterületét érintő jogszabályokat előzetesen véleményezte. Minden év végén készítettek kimutatást a tipikus betegpanaszokról, ezek eredményét jelezték a minisztérium felé és tájékoztatást tartottak az egészségügyi dolgozóknak a további jogsértések megelőzésére. Ezen dokumentumok azonban a jogutód Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalnál (NRSZH) feledésbe merültek. A kormány 2010. december végén ugyanis 2011. április 30-i hatállyal elrendelte a közalapítvány megszüntetését, feladatait az NRSZH-nak adta át. A megszüntetett közalapítvány kuratóriuma négytagú tanácsadó testületté alakult, tevékenységéről azonban a betegjogi képviselők sem ismernek részleteket.

Egyes képviselők szerint a megszűnéskor totális káosz alakult ki. Beszámolóik szerint az új munkáltatótól kapott, egymásnak ellentmondó szóbeli közlések, a tervezett komoly óraszám-, és óradíjcsökkentéssel szinte ellehetetlenült a feladatellátás. A kirúgásokkal, a betegjogi képviselet szétverésével valójában nem a jogvédőket, hanem a betegeket és az egészségügyi intézményvezetőket büntetik. Ha ugyanis ez a jogorvoslati fórum is megszűnik, akkor vagy az intézményvezetőkhöz áramlanak a panaszok, vagy tovább nő a műhibaperek száma, ami épp ellentétes a Semmelweis Tervben megfogalmazottakkal.

Az átszervezés óta kevesebbet halluk a képviselőkről is, holott korábban sokat szerepeltek a médiában, és elmondásuk szerint ez nagyon fontos szerepet játszott a betegek tájékozottságának növelésében. Több betegjogi képviselő is azt mesélte, hogy utasítást kaptak, nem nyilatkozhatnak a médiában. Hogyan tájékozódhatunk mégis a jogainkról? Az Eütv. szerint kötelező a képviselő elérhetőségének kifüggesztése az egészségügyi intézményekben, bár ennek nem mindenhol tesznek eleget, ráadásul az egészségügyben nincs idő a betegjogokra. Az ellátás egyre szűkül, az egészségügyi szolgáltatások a többszöri – sokszor irracionálisnak tűnő – átszervezése miatt egyre nehezebben hozzáférhetők. Az ellátók állandó leterheltségére hivatkoznak, ugyanakkor úgy tűnik, a jogalkotók nem gondolták át kellőképpen, hogy az új rendelkezések (pl. csak 30 napra lehet felírni receptet a korábbi három hónap helyett) tovább gyarapítják a dolgozók munkaterhét. Korábban a betegpanaszok jellemzően a nem megfelelő bánásmódra, az emberi méltóság megsértésére, illetve a hiányos tájékoztatatásra vonatkoztak, manapság túlnyomóan azért érkeznek, mert a páciensek nem jutnak ellátáshoz.

A betegjogok hatósági védelme gyakorlatilag megszűnt, és az új szerv valós hatósági jogköröket nem kapott.

A panaszkezelés fóruma lehetne még a közvetítői tanács. Célja az lenne, hogy elősegítse a peren kívüli egyezségek létrejöttét, a felek jogainak gyors és hatékony érvényesítését. Jogszabály szerint az intézmény 2000 óta létezik, sok, ebben dolgozni kívánó mediátor kérte felvételét abba a névjegyzékbe, ami lehetővé tenné a működésüket, azonban az intézmény a gyakorlatban sose működött.

Láthatjuk, hogy a panaszkezelés intézményrendszere jelen helyzetben nem sok jóval kecsegtet. Éppen ezért nagyon fontos a jogtudatosság. Ne felejtsünk el megfelelő tájékoztatást kérni a kezelőorvostól, hogy a dokumentáció valósan tükrözze az ellátás folyamatát. Van egy egészségügyi törvényünk 15 éve, mely – megalkotásának idején igen haladó szellemben – konkrétan a betegjogok széles katalógusát nevesíti. Akkoriban elindult egy folyamat, kiépült a betegjogi képviseleti rendszer, később egyre nagyobb hangsúlyt és garanciákat kaptak az egészségügyi ellátást igénybe vevők jogai. Ezen intézmények megszüntetése, elbizonytalanítása jelentős visszalépésként értékelhető. Adekvát panaszfórumok, jogérvényesítési lehetőségek nélkül a betegjogok jelenleg puszta frázisokká látszanak silányulni.

 

Bence Rita, a TASZ Betegjogi Programjának vezetője

betegjog TASZ 2012. 10. 29. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
  • Három évig nem dönthetett az életéről, mert attól féltek, hogy majd nem veszi be a gyógyszereit Három évig nem dönthetett az életéről, mert attól féltek, hogy majd nem veszi be a gyógyszereit
  • A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás A kórházban fekvő beteg nem feláldozható emberi erőforrás
  • Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást
  • Változtak a szabályok – kit tesztelnek koronavírusra, kit különítenek el? Változtak a szabályok – kit tesztelnek koronavírusra, kit különítenek el?

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr624877142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard