Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Választójog nélkül - a politikai közösség peremén

Választójog nélkül - a politikai közösség peremén

verdestamas
Tetszik
0
2012. október 31. szerda, 17:12
választójog diszkrimináció gondnokság fogyatékosügy különös szomszédaink Részvényes leszek

geza.jpgA fogyatékos személyek választójogának korlátozása az európai politikai hagyomány megszokott eleme. Mélyen beépült mind a választópolgárok, mind a politikusok tudatába, és maguk az érintettek is hajlamosak elfogadni a korlátozást. Európa lebontja a jogfosztás eszközeit, Magyarország azonban csak kozmetikázza.

Különös szomszédaink – Fogyatékosok Magyarországon

 

A TASZ sorozata értelmi sérült, halmozottan fogyatékos és autista emberek helyzetét mutatja be. Milyen ma fogyatékosnak lenni a rendszerváltás utáni Magyarországon? Hogyan élnek a szomszédságunkban lakó, sokszor ismeretlen, számunkra különös emberek? Szociálpolitika és emberi jogok személyes perspektívából és tágabb összefüggésben. A harmadik részben Géza, gondnokság alá helyezett férfi mesél magáról, többek között arról is, hogy mi a véleménye az őt is sújtó választójogi korlátozásról.

.

A sorozat eddig megjelent részei:

1. rész: Az előző életemnek vége - A Domán család története

2. Rész: Törvénybe vésett trauma - Fodor Tomi története

 

 Az általános korlátozástól az egyedi bírósági döntések rendszeréig

A fogyatékos állampolgárok politikai és közéleti jogainak korlátozásához Európában és az angolszász világban is a gondnokság alá helyezés szolgált és szolgál hagyományos eszközül. A cselekvőképesség korlátozása és a gondnokság alá helyezés rendszere elvonja az érintettek szerződési képességét, egyszersmind megvonja választójogukat is.

Magyarország nem jelentett kivételt a korlátozás mellett elkötelezett államok sorában. A 89-es Alkotmány minden, nem teljesen cselekvőképes, gondnokság alá helyezett személy választójogát korlátozta. Ezzel a rendszerváltás utáni két évtizedben folyamatosan mintegy 50 ezer nem teljesen cselekvőképesnek minősített állampolgárt rekesztett ki a magyar állam a választópolgárok közösségéből: köztük értelmi fogyatékosokat, pszichiátriai betegnek diagnosztizált személyeket, demens időseket, szenvedélybetegeket és hajléktalanokat. 

A korlátozás újragondolására a strasbourgi székhelyű Emberi Jogok Európai Bírósága által a K.A. kontra Magyarország ügyben hozott ítélet kényszerítette hazánkat. A korlátozottan cselekvőképes felperes nem szavazhatott, ezért fordult a nemzetközi bírósághoz. A 2010 májusában közzétett verdikt pedig kimondta, hogy Magyarország megsértette a gondnokság alá helyezett állampolgárok politikai jogait. A változtatás kényszerére válaszul azonban egy újfent a korlátozást megrögzítő megoldás irányába lépett el a jogalkotó: a 2012-ben hatályba lépő új Alaptörvény ugyanis bár eltörölte az általános és automatikus korlátozást, a polgári bíróságok feladatává tette, hogy minden gondnoksággal kapcsolatos ügyben egyedi döntést hozzanak az érintett személy választójogának megtartásáról vagy elvonásáról. A módosításhoz kapcsolódó átmeneti rendelkezések pedig kimondták, hogy amíg nem kerül sor az egyedi ügyek felülvizsgálatára, addig minden nem teljesen cselekvőképes személy választójogára érvényesnek kell tekinteni a korlátozást. Ebből ered, hogy jelenleg a választójoguktól megfosztott nem teljesen cselekvőképes személyek száma vélhetően megegyezik a korábbi számokkal. 

Mit érdemes olvasni?

.

A választójogi korlátozást tiltó nemzetközi jogforrások

.

  • A Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény. Kihirdette a 2007. évi XCII. törvény. A politikai jogokkal a 29. cikk foglalkozik.
  • Az Emberi Jogok Európai Bíróságának a K.A. kontra Magyarország ügyben hozott ítélete.
  • Az Európa Tanács Miniszterek Bizottsága M/Rec(2011)14. számú ajánlása.
  • A Velencei Bizottság 584/2010. (2011. december 19.) állásfoglalása.

Kiket érint a korlátozás?

Sokan azt gondolják, hogy e rendelkezések eredményeképpen az értelmi fogyatékos és pszichiátriai betegnek minősített személyek hazánkban nem szavazhatnak. Ez azonban nem így van. A korlátozás ugyanis csak azokat a fogyatékos embereket érinti, akiket gondnokság alá helyeztek. Azonban mind az értelmi fogyatékos, mind a pszichiátriai diagnózissal élők, mind az idős demensek és szenvedélybetegek körében igen magas azoknak a száma, akiket nem helyeztek gondnokság alá. Hazánkban közel 40 ezer értelmi fogyatékosnak minősített felnőtt él, közülük 28-30 ezer ember áll gondnokság alatt, a többieknek van választójoguk. A fennmaradó csoportokban pedig szinte elhanyagolható a gondnokság alá helyezettek száma. 

Ezt azért fontos rögzíteni, mert sokan azt gondolják, hogy a korlátozás értelme az lenne, hogy a tájékozatlan állampolgárokat távol tartsák a választásoktól. Nem az: a gondnokoltak választójogának korlátozása esetleges történeti maradvány, amely a szerződési joggal együtt a politikai jogokat is érintette. Egy ilyen cél persze semmiképpen nem is lenne legitim, hiszen a demokratikus államokban egyfajta “tájékozottsági” vagy “műveltségi cenzust” bevezetni abszurd vállalkozásnak látszana. Azonban – és én itt csak ennyit szeretnék jelezni – ha a korlátozásnak lenne is ilyen célja, azt semmiképpen nem éri el: hazánkban és Európa más országaiban is tömegesen szavaznak értelmi fogyatékos választók.

A cselekvőképesség korlátozására és a gondnokság alá helyezésre épülő intézmény célja elvben az lenne, hogy megvédje az érintetteket attól, hogy kihasználják őket, ingó- és ingatlan vagyonukból kijátsszák őket, és persze, hogy támogatást kapjanak abban, hogy életük minden fontos területén jó döntéseket hozzanak. A gondnokság alá helyezés rendszere azonban minden mérvadó jogi és szociálpolitikai koncepció szerint elavultnak és jogfosztó intézménynek bizonyult, ezért a fejlett demokráciák rendre azzal kísérleteznek, hogy ettől az intézménytől megszabaduljanak. A választójogi korlátozás a gondnokság alá helyezés rendszerének az egyik járulékos következménye. Ezért nemcsak a választójogi korlátozást kellene eltörölni, hanem a gondnokság alá helyezés rendszere is reformra szorul. 

Nemzetközi fordulat: a korlátozástól a választójog teljes elismerése felé

Ezért Európa és a fejlett nyugati demokráciák rendre igyekeznek megszabadulni a választójogi korlátozás e hagyományától. Ezt jelzi az a gyökeres nemzetközi jogi fordulat, aminek az elmúlt két évben lehettünk tanúi. Az ENSZ, a Velencei Bizottság és az Európa Tanács tavaly egymás után revideálta vagy tette egyértelművé álláspontját, amely szerint a fogyatékossággal élő állampolgárok politikai jogait korlátozó intézményeknek nincs helyük a demokratikus államokban. Mind több államban pedig el is törölték a korlátokat: Írország, Ausztria, Olaszország, Kanada és Svédország még a legsúlyosabb fokban értelmi fogyatékos állampolgárok választójogát sem korlátozza.

Magyarország: új, széleskörű korlátok felállítása 

Magyarország azonban egy ezzel ellentétes úton jár. Az ENSZ illetékes bizottsága a közelmúltban vonta kérdőre hazánkat a gondnokság alá helyezett állampolgárok politikai jogait korlátozó alaptörvényi rendelkezések bevezetése miatt. A hvg.hu beszámolója szerint Kósa Ádám, a Fidesz Európai Parlamenti képviselője jelezte: "várhatóan módosítani fogják (az Alaptörvényt), ..., ugyanis jelenleg az értelmi sérülteket a választástól külön bírósági ítélettel el lehet tiltani, ám a fideszes képviselő szerint még ezt is ki akarják venni az alkotmányból." Mindeddig azonban nem jelent meg olyan törvényjavaslat, amely megszüntetné a jogfosztást.

(Megjegyzés: A bejegyzés nem foglalkozik a választási regisztráció problémájával. Korábban a fogyatékos választók szempontjait szemügyre véve írtam róla itt és itt, az írások azonban gyorsan elavultak, mivel a részletszabályok folyamatosan változnak. A regisztráció a TASZ álláspontja szerint súlyosan korlátozza az általános és egyenlő választójogot. A gondnokság alá helyezett személyek választójogát érintő korlátozás azonban ettől számos tekintetben elkülöníthető, önmagában is rendkívól fontos emberi jogi és politikai kérdés.)

Verdes Tamás

 

választójog diszkrimináció gondnokság fogyatékosügy különös szomszédaink verdestamas 2012. 10. 31. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk? Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
  • Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
  • Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot
  • A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját A koronavírus-járvány még jobban megmutatja, hogyan akadályozza az állam a sajtó munkáját
  • Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást Az önkényre a rendkívüli helyzet sem ad felhatalmazást

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr474882015

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A kormány nem törődik veled 2012.11.01. 12:35:40

Előbb-utóbb az emberek rá fognak jönni, hogy a kormány le sem szarja őket. A kormány nem törődik veled. Egyetlen egy dolog érdekli őket, hogy megtartsák és kiterjesszék saját hatalmukat.

Trackback: Fuss jegyző! Fuss! 2012.11.01. 11:49:10

Egészséges életmódra kívánja nevelni a parlament alkotmányügyi bizottsága a jegyzőket (és az önkormányzati dolgozókat) - ugyanis olyan módosító indítványt nyújtott be a választási eljárási törvényhez, amelynek szerint a választások előtti évb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard