Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Gyülekezési jog ostrom alatt

Gyülekezési jog ostrom alatt

hegyiszabolcs
Tetszik
0
2015. április 27. hétfő, 17:59
rendőrség tüntetés gyülekezési jog Részvényes leszek

Ma Magyarországon a gyülekezési jog a politikai szabadság egyik utolsó bástyája. A szabadságpárti gyülekezési törvényt nem forgatta fel a kétharmados kormányzat, a rendőrség 2006 óta ügyel arra, hogy kényszerítő eszközöket ne kelljen bevetnie. Ám a szabadság e bástyája is ostrom alatt áll: a törvény megkerülésével alkalmazott korlátozások már nem kivételesnek, hanem mindennaposnak tekinthetők – Ilyen az, amikor közvetlenül a miniszterelnök utasít rendezvények megtiltására [itt és itt], vagy amikor TEK-területlezárás miatt nem lehet tüntetni az adott helyen. Az adminisztratív korlátozások egyik legújabb és legrafináltabb módja az, amikor mások jogainak és szabadságának feltételezett sérelmével előzetes tiltást igazolnak, korlátozzák a tüntetésekre igénybe vehető közterületek körét. Juhász Péterrel, korábbi kollégánkkal, aki ma aktív politikus, éppen ez történt a napokban.

4473653134_e45d4bfd3a.jpg

Juhász demonstratív levélküldő akciót és sajtótájékoztatót jelentett be a miniszterelnök háza elé, a XII. kerületi Cinege utcába, két tucat résztvevővel, kedd délelőttre. A rendőrség arra hivatkozva tiltotta meg a rendezvény megtartását, hogy az sértené a környező házakban lakóknak a tulajdonukhoz, valamint a családi és magánéletük háborítatlanságához fűződő jogai, az utcában lakók mozgási szabadságát, valamint a közeli általános iskolába járó gyermekeknek a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz való jogait. A rendőrség annak veszélyét is látja, hogy hozzájárulás nélkül készülhet kép- és hangfelvétel az ott tartózkodókról, akik ráadásul nem fognak tudni kitérni a rendezvényen elhangzó közlések elől. Ezeknek az indokoknak a tételes cáfolata nem ennek az írásnak a dolga – ezek elolvashatók egy nagyon hasonló, nem oly régi ügyben született alkotmányjogi panaszindítványunkban. Most az elvi problémára hívom fel a figyelmet.

A rendőrség tiltó határozata kifejezetten azon alapul, hogy a törvénynek az a szakasza, mely szerint a gyülekezési jog gyakorlása nem járhat mások jogainak és szabadságának sérelmével, alkalmazható előzetes tiltási okként. Annak ellenére, hogy a kimerítően és egymástól elkülönítve sorolja fel a rendezvények tiltásának [8. § (1) bekezdés] és feloszlatásának [14. § (1) bekezdés] okait. Az előbbiek a még csak bejelentett tüntetés megtartásának előzetes megtiltására, az utóbbiak pedig a zajló rendezvény feloszlatására hatalmazzák fel a rendőrséget.

1989. évi III. törvény a gyülekezési jogról

2. § (3) A gyülekezési jog gyakorlása nem valósíthat meg bűncselekményt vagy bűncselekmény elkövetésére való felhívást, valamint nem járhat mások jogainak és szabadságának sérelmével.

8. § (1) Ha a bejelentéshez kötött rendezvény megtartása a népképviseleti szervek vagy a bíróságok zavartalan működését súlyosan veszélyeztetné, vagy ha a közlekedés más útvonalon nem biztosítható, a rendőrség a bejelentésnek a hatósághoz való beérkezésétől számított 48 órán belül a rendezvénynek a bejelentésben megjelölt helyszínen, vagy időben való megtartását megtilthatja.

14. § (1) Ha a gyülekezési jog gyakorlása a 2. § (3) bekezdésében foglaltakba ütközik, vagy a rendezvényen a résztvevők fegyveresen, illetőleg felfegyverkezve jelennek meg, továbbá ha bejelentéshez kötött rendezvényt tiltó határozat ellenére tartanak, a rendőrség a rendezvényt feloszlatja.

A normaszövegnek tehát már a nyelvtani és logikai értelmezése sem ad alapot arra, hogy a két különböző aktus alapjául szolgáló okokat a jogalkalmazó felcserélje, és oszlatási okra hivatkozva tiltó határozatot hozzon. Tehát annak ellenére, hogy nem tiltási ok, mások jogainak és szabadságának feltételezett sérelmével a rendőrség az utóbbi időben sikeresen blokkolja a gyülekezési jog gyakorlását. A helyzet annyiban rosszabb, mint gondolnánk, hogy a fenti ordító hibát nem csak a rendőrség követi el. A bíróság már több esetben helyben hagyott a fentihez hasonló indokláson alapuló tiltást, ezzel legális hivatkozási alapot teremtve a rendőrség számára a jogsértő gyakorlat folytatására.

Nemcsak jogszabályi, hanem egy elvi megfontolás is támogatja annak a kiterjesztő jogértelmezésnek a tilalmát, ami alapján egy oszlatási okot előzetes tiltás indokaként alkalmaznak. A bejelentés alapján, tehát még mielőtt a demonstráció ténylegesen elkezdődne, a jogalkalmazó hatóság nincs abban a helyzetben, hogy prejudikáció nélkül megállapítsa a jogsérelem bekövetkezésének a bizonyosságát. Bármilyen egyértelműen kiolvasható is akár a bejelentésből, akár egyéb körülményekből, hogy a rendezvény a megtartása esetén mások jogai és szabadsága sérelmének veszélyével járna, amíg a rendezvény el nem kezdődik, addig ez csak előrejelzés, aminek a bekövetkezése előreláthatatlanul sokféle okból hiúsulhat meg. Pl. nem jelennek meg a résztvevők, minimális létszámú résztvevő jelenik meg, senkinél nincs fegyver, vagy csak néhány résztvevő megy el felfegyverkezve, olyan békés résztvevők jelennek meg, hogy a rendezvény nem valósít meg bűncselekményt, stb. Annak eldöntéséhez tehát, hogy egy tüntetés sérti-e mások jogait és szabadságát, a rendezvénynek realizálódnia kell. Mindaddig, amíg a hatóságnak csak egy bejelentés, azaz egy jövőbeli tüntetés terve áll a rendelkezésére, nincs elegendő információ birtokában ahhoz, hogy indokoltan megtiltsa a rendezvény megtartását. (A rendőrségnek természetesen előzetesen figyelmeztetnie kell a szervezőt az oszlatási okokra).

Mások jogai és szabadsága sérelmének absztrakt veszélyére hivatkozva megtiltani egy rendezvényt, alkotmányosan indokolatlan, azaz egy demokratikus társadalomban szükségtelen korlátozása a gyülekezési jognak. Az Emberi Jogok Európai Bíróságának állandó gyakorlata szerint a hatóságoknak „jelentős mértékű toleranciát kell tanúsítaniuk a rendezvényekkel kapcsolatban mindaddig, amíg a demonstráció nem válik erőszakossá” (Balcik and Others v. Turkey, no. 25/02, p. 52., Patyi and Others v. Hungary, no. 5529/05, p. 43., Ashughyan v. Armenia, no. 33268/03, p. 90.). Ehhez képest a magyar rendőrség és bíróság inkább a gyülekezési jog kárára tolerál minden más érdeket. És nem az a baj, hogy a jogalkalmazók rosszul mérlegelik egy bejelentett tüntetéssel kapcsolatban az egymással konkuráló jogokat – bár ez is igaz. Az igazán nagy baj az, hogy jogokat (és érdekeket!) mérlegelnek egyáltalán! Holott ezzel valójában a jogalkotó szerepébe helyezik magukat. A jogalkotó ugyanis, amikor rögzítette az előzetes tiltási okokat, már mérlegelte a gyülekezési joggal szemben álló jogokat és érdekeket, és ezen mérlegelés eredményeként szerepelnek a törvényben azok a szabályok, amelyek szerepelnek. Ha a jogalkalmazó rendőrség a gyülekezési joggal szemben maga is mérlegre teszi mások jogait és szabadságát, akkor felülírja a jogoknak és érdekeknek a jogalkotó által egyszer már megállapított egyensúlyát.

Végül röviden arról, hogyan értékeljük a politikus háza, lakása előtti demonstrálást. Az legitim vita tárgya, hogy ez mennyire ízléses, mi magunk tüntetnénk-e vagy sem. Másfelől, nem legitim vita tárgya, hogy jogszerű-e ott tüntetni: a törvény nem tesz különbséget közterületek között. Morális érvek ettől függetlenül felvethetők: el kell-e viselnie vagy sem a legnagyobb közhatalmat gyakorló politikusnak, aki egyébként kényszeresen menekül a nyilvános viták elől, hogy a kritikájukat nemcsak szimbolikus jelentőségű köztereken nyilvánítják ki a polgárok, hanem alkalmasint a háza előtt (pl. munkanapon, délelőtt). Erről lehet értelmes vitát folytatni – de nem a jogalkalmazók részéről. Nekik egy dolguk van: a törvénynek érvényt szerezni.

Hegyi Szabolcs

rendőrség tüntetés gyülekezési jog hegyiszabolcs 2015. 04. 27. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
  • Három évig nem dönthetett az életéről, mert attól féltek, hogy majd nem veszi be a gyógyszereit Három évig nem dönthetett az életéről, mert attól féltek, hogy majd nem veszi be a gyógyszereit
  • Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt
  • Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni
  • Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”? Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”?

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr637403250

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.04.28. 10:39:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) tasz (5) TASZ (16) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard