Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
Ruhára és cipőre sem telik

Ruhára és cipőre sem telik

verdestamas
Tetszik
0
2013. október 30. szerda, 13:15
szegénység egyenlőség fogyatékosügy Részvényes leszek

Screen shot 2013-10-22 at 3.02.52 PM.png

Kulturálódásra, utazásra, szórakozásra egyáltalán nincsen lehetőségük. Ruhát évek óta nem vásároltak, új szőnyegre időtlen idők óta nem telt, a gyereknek tudnak néha egy-egy új játékot vásárolni, ételt csak az akciós polcról, kevés gyümölcs és ritkán hús, inkább tészta, krumpli és rizs. Ami van, az gyógyszerekre, a kerekesszék beállítására, az ülőmodul szerelésére vagy a gyógytornászra megy, mert akkor talán kevésbé fáj a gyerek háta vagy karja. Nem is emlékeznek már, mikor futotta utoljára arra, hogy fellélegezzenek, kikapcsolódjanak, megfizessenek valakit, hogy vigyázzon a gyerekre, míg ők színházba mennek.

Különös szomszédaink – Fogyatékosok Magyarországon

 

A TASZ sorozata értelmi sérült, halmozottan fogyatékos és autista emberek helyzetét mutatja be. Milyen ma fogyatékosnak lenni a rendszerváltás utáni Magyarországon? Hogyan élnek a szomszédságunkban lakó, sokszor ismeretlen, számunkra különös emberek? Szociálpolitika és emberi jogok személyes perspektívából és tágabb összefüggésben. Az ötödik részben Kun Katalin mesél magáról és családjáról és a szegénység mindennapjairól. A sorozat korábbi részei itt tekinthetők meg. 

Fogyatékosnak lenni vagy fogyatékos gyermeket nevelni az érintettek számára egyet jelent a szegénységgel és a peremre sodródással. A hazai társadalompolitika olyan csapdarendszerként működik, amely kizárja az érintetteket a munka világából és a közösségből, szegénységre és elszigeteltségre kárhoztatja őket. A fogyatékos személyt nevelő családok sokszor elfordulnak a számukra kialakított szolgáltatásoktól: megalázónak, embertelennek érzik azokat, hogy pénzüket az elemi létfenntartás és e szolgáltatások "kipótlása"  – meg persze méltóságuk megőrzése – eméssze fel.

Szegénység és folyamatos elszegényedés

Magyarországon, mint a világ más tájain is, fogyatékosnak lenni vagy annak minősülni gyakorta egyet jelent a szegénységgel. A szegénység leginkább az értelmi fogyatékos és súlyosan, halmozottan fogyatékos személyek családjait sújtja. Míg 2007-ben a lakosság 30 százaléka élt a létminimum alatt, addig a súlyosan, halmozottan fogyatékos személyekkel egy háztartásban élők több, mint 70 százaléka. A családok 36 százaléka saját értékelése szerint máról holnapra él, 42 százalékuk úgy érzi, hogy a fogyatékos családtag érkezéskor megroppant anyagi helyzetük, 45 százalékuk szerint az elmúlt egy évben előfordult velük, hogy a hónap végére elfogyott a pénzük, s mindössze 28 százalékuk mondta azt, hogy ilyen egyáltalán nem történt velük. 58 százalékuknak gondot jelentett a közüzemi számlák befizetése, s majdnem minden második családnak hitelre van időnként szüksége a napi megélhetéshez. 2008-ban az értelmi fogyatékos személyek családjainak 86 százalékában az egy főre eső jövedelem nem érte el a 60 ezer forintot. Az autizmussal élők családjai 49-47 százalékában az egy főre eső jövedelem 40 ezer forint körül mozog, a családok 6-18 százaléka ennél is kevesebb pénzből gazdálkodik.

 

 

 

 

 

Miért szegények?

Az érintett családok a szegénységnek másokhoz képest háromszoros kockázatával szembesülnek. Ennek oka nem a családtag fogyatékossága, hanem a hazai jóléti rendszer szerkezete. Szegénységi kockázatuknak három összetevője van:

(1) A teljes népességre jellemző általános szegénységi kockázat, amelyet befolyásol a családok nagysága, összetétele, a szülők iskolai végzettsége és foglalkoztatási státusa stb.

(2) A fogyatékos személy helyi közösségben való megmaradását támogató szolgáltatások hiánya, amelyet a családoknak saját forrásaikból és idejükből kell kipótolniuk: a helyi bölcsőde, óvoda és iskola gyakorta nem fogadja őket, nappali ellátás és a nyílt munkaerőpiacon munka aligha található, a személyi segítés és a házi ápolás pedig elérhetetlen. Ha a család nem akarja intézetbe adni a fogyatékos családtagot, akkor legalább az egyik szülőnek fel kell adnia munkahelyét, ezzel le kell mondania jövedelméről. A kieső jövedelmet a jóléti juttatások nem pótolják: gyermekek esetében 60-70 ezer, felnőttek esetében 80-90 ezer forint havonkénti bevételre lehet szert tenni. Ha az egyik szülő feladja stabil keresetet biztosító munkahelyét, akkor ez az összeg aligha pótolja vissza a kieső bevételeket, a vegetáláshoz éppen elég. 

 

 

 

(3) A fogyatékos családtag ellátásához speciális költségekkel kell számolni: akadálymentesíteni kell a lakást, autót kell fenntartani (mert sem a busz, sem a vonat nem akadálymentes), speciális eszközöket kell beszerezni és karban tartani (kerekesszék, ülőmodul, speciális evőeszközök stb.), gyógyszereket kell vásárolni, speciális terápiákat kell igénybe venni. A szegénység legfontosabb forrása az állami társadalompolitika és a hozzáférhetetlen közszolgáltatások. A munkából való kényszerű kiesés és az őket rendre hátrányba hozó közszolgáltatások olyan tetemes költségnövekedést okoznak, amely a családok egy része számára már nem kibírható. Ha gyermeküket közülük többen intézetekbe adják, azért teszik, mert ilyen körülmények között lehetetlennek érzik a mindennapokat.

 

 

Szolgáltatások helyett juttatások

Nem véletlen, hogy az elmúlt évek legjelentősebb fogyatékosságügyi mozgalma az ápolási díj emeléséért vívott küzdelmek körül bontakozott ki. Mögötte az a tapasztalat húzódik meg, hogy a közszolgáltatásokhoz való hozzáférésért, a befogadó iskolákért vagy az emberséges lakóotthonokért tett lépések nem vezettek célra. Pedig a megoldás hosszú távon ez lenne: senki sem vágyik arra, hogy életét a négy fal között élje le, miközben szülei éhbérért ápolják őt. Ők is szeretnének inkább iskolába járni és tanulni, dolgozni és saját családot alapítani, a lehető leginkább független életet élni.

 

De ha a rendszerváltás ebben a tekintetben nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ha az egyenlő jogok továbbra is beláthatatlan távolságban vannak, akkor – jobb és emberibb megoldás híján – a juttatásokért való küzdelem maradt az egyedüli reményekkel kecsegtető alternatíva. A magyar társadalompolitika ugyanis mindeddig nem értette meg az önrendelkezési jogok elismerésének fontosságát, miközben az érintettek sem voltak képesek rá, hogy jogaikat kikényszerítsék. A juttatások emelése ezzel szemben mindenki számára érthető igény: mindenekelőtt a még ma is főként paternalista közhelyekben gondolkodó közpolitikai döntéshozatal számára. Az ápolási díj emelését soha nem utasították el, csak éppen rendre elhalasztották. Ezzel szemben szakpolitikusaink az önrendelkezési jogok vagy a választójog elismerésére bátran mondanak nemet.

Verdes Tamás

 

szegénység egyenlőség fogyatékosügy verdestamas 2013. 10. 30. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
  • Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája Az ivóvíz elzárása is a kirekesztés egy formája
  • Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét Miközben rájuk hárítja a felelősséget, csökkenti a kormány az önkormányzatok mozgásterét
  • Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt Nem büntetheti meg az állam azt, aki dudálással nyilvánít véleményt
  • Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni Négy évig vegzálta a magyar rendőrség a holland nyugdíjast, aki legális kenderolajjal akart gyógyulni

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr165602996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) LMBT (10) lmbt (5) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard