Az olvasottság nem publikus.
 
  • Könnyen érthető
  • Koronavírus
  • Egészségügy
„A törvény kapujában”

„A törvény kapujában”

hegyiszabolcs
Tetszik
0
2013. július 23. kedd, 19:07
rendőrség tüntetés gyülekezési jog véleménynyilvánítás Részvényes leszek

rsz_220px-kafka_statue_prague.jpgA Kínában üldözött Fálun Dáfá meditációs technika gyakorlói tüntetni próbáltak a kínai miniszterelnök budapesti látogatása idején, de tüntetésüket a rendőrség betiltotta. A tiltást hiába helyezte hatályon kívül a bíróság, a tüntetést megtartani már nem lehetett. A TASZ segítségével polgári perben próbáltak a magyar bíróságon érvényt szerezni a gyülekezési szabadsághoz fűződő jogaiknak, de a bíró eljárási okokra hivatkozva megtagadta a döntést.

 

A magyar kormánynak a szabadságjogokhoz való viszonyát maga a miniszterelnök fogalmazta meg a legvilágosabban 2011. június 27-én a parlamentben: „Ami pedig a tüntetések dolgát illeti, szeretnék nagyon világosan fogalmazni. Magyarország egy szabad ország. […] Ezért Magyarországon érvényben vannak a különböző szabadságjogok, például a gyülekezés és a véleménykifejezés szabadsága is. […] Ugyanakkor elvárjuk minden tüntetőtől azt, hogy ne lerombolni akarja azokat az állami célokat, amelyek Magyarország érdekét szolgálják. […] Ezért kifejezetten mindig is föl fogunk lépni az olyan típusú megmozdulásokkal szemben a törvény adta lehetőségeken belül, amelyek megvédik azokat a magyar állami célokat, amelyek egy-egy külföldi látogatáshoz kapcsolódnak. […] Tehát véleménykifejezés van, botrány, balhé nincs, tisztelt hölgyeim és uraim.” Az alábbi kafkai történet nem annyira a miniszterelnök súlyosan szabadságellenes jogfelfogásáról, hanem inkább arról szól, hogy mit is jelenthet az, hogy az állam „a törvény adta lehetőségeken belül” lép föl valami ellen.

Emlékezzünk a történtekre: a testvéri Kína hazánkba látogató miniszterelnökét a magyar kormány nemcsak a széltől, hanem attól is megóvta, hogy a tibetiek, Fálun Dáfá-gyakorlók és szimpatizánsaik tüntessenek ellene, és a létező kommunizmus egyik főkolomposának szabadon a tudomására hozzák nem feltétlenül hízelgő véleményüket. (Kína megszállva tartja Tibettet, államfőjét száműzetésbe kényszeríti, polgárai önrendelkezését akadályozza. A Fálun Dáfá, más néven Fálun Gong, egy meditációs technika, gyakorlóit Kínában üldözik és időnként koncentrációs táborokba zárják.) Míg a maroknyi hazai tibetit a bevándorlási hivatal szobáztatta a történetesen szombatra eső miniszterelnöki látogatás alkalmával, a magyar Fálun Dáfá-követők bejelentett tüntetését a rendőrség megtiltotta. (Aki mégis tüntetett, azt vehemens Kína-szimpatizánsok akadályozták meg véleménynyilvánításukban, a rendőrség asszisztálása mellett.)

A Fálun Dáfá-követők tüntetésének betiltását ugyan a bíróság hatályon kívül helyezte, ám mire ez a döntés megszületett, a magasrangú elvtárs eltávozott országunkból. Habár a magyar-kínai barátság állami felmelegítése az utóbbi években kecsegtethet azzal a reménnyel, hogy hamarosan ismét üdvözölhetjük a legmagasabb rangú delegációt, ilyesmi azért mégsem esik meg évente (kínai miniszterelnök ’87-ben járt azelőtt utoljára Magyarországon). A bírósági felülvizsgálat tehát nem nyújtott hatékony jogorvoslatot a kérelmezőknek abban az érelemben, hogy annak birtokában a tüntetés szabadon megtartható lett volna – már nem volt ki ellen tüntetni (a gyülekezési törvény egyébként úgy rendelkezik, hogy a tiltás hatályon kívül helyezése után a tüntetés új időpontjáról elegendő tájékoztatni a rendőrséget). Fontos tudni, hogy az idő szűkössége nem a bejelentőn múlott. Rendes körülmények között három nappal a tervezett rendezvény előtt kell bejelentést tenni, a rendőrségnek két napja van elbírálni a bejelentést, tiltás esetén három napon belül lehet bírósághoz fordulni, és a bíróságnak is három napja van a felülvizsgálat elvégzésére – csakhogy a szóban forgó esetben a kínai miniszterelnök látogatásának forgatókönyvét, megjelenésének helyszíneit, és mozgásának útvonalát az érkezése előtti napig titokban tartották. Amint ezek az információk ismertté váltak, a Fálun Dáfá-követők azonnal megtették a bejelentést. (Az ilyen gyors bejelentés nem jogsértő, lásd a 75/2008. (V. 29.) AB határozatot.)

A joguk gyakorlásától imigyen megfosztott Fálun Dáfá-követők a tiltó végzést meghozó Budapesti Rendőrfőkapitányhoz fordultak, lenne szíves legalább elnézést kérni a történtekért, ám ő nem volt szíves. Nem maradt más lehetőség, mint egy kártérítési perben, bíróságon keresni jogorvoslatot. A felperest a TASZ képviselte, a kereset a jogsértés megállapítására, a további jogsértéstől való eltiltásra és nyilatkozattal való elégtétel adására irányult, anyagi jóvátétel igénye nem merült fel.

A kereset alapján a bíróságnak kizárólag egyetlen egy jogkérdést kellett volna elbírálnia: felelős-e főkapitány azért, hogy alaptalanul tiltotta meg a bejelentett tüntetést. A kártérítés jogalapjának további feltételei ugyanis egyértelműen fennálltak. A kár abban állt, hogy a tiltás miatt a kínai miniszterelnök elleni tüntetést nem lehetett megtartani – szemben a magyar kormány politikája elleni tüntetéssel, aminek a jogellenes megtiltását a bírói felülvizsgálat hatékonyan orvosolni tudja (hiszen a magyar miniszterelnök másnap is itt lesz), a kínai politika elleni tiltakozás csak akkor az igazi, amikor a legmagasabb rangú állami tisztségviselő itt van. A kár bekövetkezésének egyetlen és közvetlen kiváltó oka a tiltó határozat meghozatala volt – nem a bíróságon múlott, hogy a hatályon kívül helyezés későn jött (a gyülekezési törvény felülvizsgálati szabályai megfelelnek az alapjogvédelemmel szemben támasztott jogállami követelményeknek). Az is egyértelmű, hogy a tiltás alaptalan volt, hiszen azt a bíróság utólag hatályon kívül helyezte. A kérdés tehát csak annyi lett volna, hogy elvárható lett volna-e, hogy a rendőrkapitány ne hozzon egy olyan határozatot, ami nélkülözi a törvényes alapot.

A Fővárosi Bíróság azzal kezdte, hogy felszólította a felperest, pontosítsa az alperes személyét: nem elég a rendőrfőkapitányra utalni, őt meg is kell nevezni, mivel a végzést személyesen ő hozta. Habár a gyülekezési törvény az illetékes rendőrkapitányságra ruházza a bejelentés elbírálásának jogát, a felperes eleget tett a bíróság kérésének. (Ennek a későbbiekben jelentősége lesz, ezért lássunk tisztán: a gyülekezési törvény egyértelmű szóhasználata szerint a bejelentés elbírálására a rendőrség, Budapesten a BRFK jogosult. Az eljárási részletszabályokat rögzítő BM rendelet utalja a bejelentés elbírálását az illetékes rendőrkapitányság vezetője, Budapesten a rendőrfőkapitány hatáskörébe. A határozatok rendre az ő aláírásával is születnek meg, fejléces papíron.)

Szintén hozzátartozik a történethez az a talán nem mellékes körülmény, hogy az eljárás során bíróváltás történt: a Fővárosi Törvényszéken az ügyet eredetileg Pataki Árpád bíróra szignálták, és a kereset pontosítására még ő szólított fel. Mire azonban érdemi tárgyalásra került volna sor, őt kinevezték kúriai bírónak, az ügyet pedig átszignálták Takács Péter Attilára. (Mivel innentől ő a történet főszereplője, jegyezzük meg, ami eddig tudható róla: ő ítélt meg kártérítést a Jobbiknak, amiért Karsai László történész egy tévéműsorban neonácinak nevezte a pártot, illetve szintén ő ítélt meg kártérítést Polt Péternek és a Legfőbb Ügyészségnek, amiért a Népszava politikai elfogultsággal vádolta őket. Jelenleg pillanatban még egyik ítélet sem jogerős.)

A tárgyalás, ahhoz képest, hogy csak fönt említett egyetlen kérdést kellett volna eldönteni, hosszasan elhúzódott. A bíró kétszer is halasztott, míg a harmadik tárgyalási napon döntést hozott: az ügy átszignálásától a döntésig fél év telt el. Föltűnő volt a bíró járatlansága a gyülekezési jogi kérdésekben – pl. a törvénynek a 2004-es kardinális módosításáról az első tárgyalási napon kellett őt felvilágosítania felperes ügyvédjének. (Arról a módosításról van szó, ami Magyarország EU-hoz való csatlakozásának egyik feltétele volt: a bejelentett tüntetés megtiltását a rendőrség nem mérlegelheti azon az alapon, hogy az a közlekedés aránytalan korlátozásával járna-e – a hatályos szabályozás szerint csak abban az esetben hozhat tiltó határozatot, ha a forgalom más útvonalon nem biztosítható.) De nemcsak gyülekezési jogi kérdésekben volt bizonytalan a tárgyalás vezetése: habár a tényeket egyik fél sem vitatta, a bíró mégis bizonyítékok szolgáltatására hívta fel őket. A felperes Fálun Dáfá-t kötelezte arra, hogy a tiltást hatályon kívül helyező bírósági végzést csatolja – holott azt szintén a Fővárosi Törvényszék (akkor még Bíróság) hozta meg. Az alperes BRFK-t arra kötelezte, hogy csatolja azt a közlekedésrendészeti szakvéleményt, ami alapján a rendőrfőkapitány megtiltotta a bejelentett tüntetést – holott a tiltást hatályon kívül helyező végzésében a bíróság egyszer már kimondta, hogy az a tiltást nem alapozta meg.

Mindezek után került sor arra a tárgyalási napra, amelyen az ügy lezárult – és amelyre minden érdekelt úgy készült, hogy érdemi ítélet születik. Nem ez történt. Miután a felek utolsó nyilatkozatai is elhangzottak, a bíró vett egy mély levegőt és kijelentette: az eljárást megszünteti. A megszüntetés indoka az volt, hogy a keresetet nem a törvény szerinti alperes ellen indították! Ennek az indoklásnak az alapját a polgári perrendtartásról szóló törvény (Pp.) legfrissebb módosítása szolgáltatta, amely egy hónappal azelőtt, június 1-én lépett hatályba. E szabály szerint „ha a munkáltató helytállási kötelezettsége körébe tartozó személyhez fűződő jogot sértő tevékenység és egyéb károkozás miatt a pert a munkavállaló ellen indították”, akkor a keresetlevelet idézés kibocsátása nélkül, azaz érdemi vizsgálat nélkül, el kell utasítani (a folyamatban levő pert pedig meg kell szüntetni). A módosítást a folyamatban levő perekben is alkalmazni kell. Mivel a keresetben alperesként a főkapitány, és nem a rendőrség volt megjelölve, a bíró szó nélkül alkalmazta a szabályt az esetre (nem hívta fel a felperest a kereset módosítására, az alperes személyének pontosítására).

El lehet gondolkodni azon, hogy vajon hogyan illeszkedik a bíróság jogszolgáltató feladatához egy olyan gyakorlat, amelyben nem túl jelentős, illetve könnyen orvosolható eljárási okokra hivatkozva a bíróság levetheti a válláról az érdemi döntés terhét. Az is érdekes kérdés lehet, hogy milyen indok szól amellett, hogy ezt a Pp-módosítást a folyamatban levő ügyekben is alkalmazzák. Mindezt azonban az olvasóra bízom. Az a kérdés, amire viszont szeretnék kitérni, a következő: vajon a bíró helyesen értelmezte-e a hivatkozott jogszabályhelyet? Ha igen, akkor abból az következik, hogy a rendőrfőkapitány, amikor egy bejelentett gyülekezés tárgyában közlekedésrendészeti szakvéleményt készíttet az irányítása alá tartozó rendőrségi egységgel, majd annak alapján tiltó határozatot hoz, akkor ő a rendőrség munkavállalójaként jár el – ha kárt okoz, akkor helyette a munkáltató BRFK felel. Ha ez igaz, akkor a helyzete ugyanolyan, mint amikor a rendőrjárőr pl. tolatás közben koccan, vagy a rendőrségi bérszámfejtő, aki rosszul számolja ki a szolgálati nyugdíj alapját. Az ügyetlen sofőr és könyvelő esete valóban nem különbözik a magánalkalmazottak helyzetétől, akik céges autóval járnak, illetve a cég bérügyeit intézik. Ám a tiltó határozatot hozó rendőr beillesztése ebbe a sorba a közhatalom gyakorlásának teljesen abszurd felfogását eredményezné.

A mi esetünk helyes értelmezése a következő. A rendőrfőkapitány, amikor határozatot hoz – tehát a polgárok jogait és kötelességeit illetően dönt –, nem alkalmazott munkavállaló, hanem a közhatalom megtestesítője, aki képviseli a BRFK-t, egyben a magyar államot: a rendőrfőkapitány döntése a magyar állam döntése! Ennek megfelelően a magánjogi felelősség kérdése a jelen ügyben nem is a rendőrfőkapitány személyét érinti, hanem azt a közhatalmi pozíciót (tisztséget, hivatalt), amit ő betöltött, amikor a kérdéses döntést meghozta – lényegében a magyar állam felelőssége volt itt a kérdés. A hivatkozott Pp-szabályt tehát ebben az esetben nem lett volna szabad alkalmazni.

Az eljárás ilyetén lefolytatása és megszüntetése után a Fálun Dáfá-gyakorlók képviselője teljes joggal érezte azt, hogy a bíróság ennek az ügynek az eldöntését el akarja hárítani, ezért elállt a keresettől. Volt-e ilyen eredményre irányuló szándék, vagy csak a körülmények szerencsétlen összjátéka hatott dermesztően a felperesre, eldönthetetlen. A bíróság mindenesetre megmentette a rendőrséget attól, hogy viselnie kelljen a felelősséget a jogsértő eljárás miatt. Az őr bezárta a törvény kapuját.

 

Hegyi Szabolcs

a TASZ programvezetője

rendőrség tüntetés gyülekezési jog véleménynyilvánítás hegyiszabolcs 2013. 07. 23. Tovább >
Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt Iskolaőrökkel élezi a kormány a szegregációt
  • Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot Orbán Viktor ravaszul és tudatosan szít cigányellenes hangulatot
  • „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról „Egyenlők és egyenlőbbek” – jelentésünk a 2019-es választásokról
  • Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”? Mire kell figyelned, hogy ne legyél „rémhírterjesztő”?
  • Változtak a szabályok – kit tesztelnek koronavírusra, kit különítenek el? Változtak a szabályok – kit tesztelnek koronavírusra, kit különítenek el?

A bejegyzés trackback címe:

https://ataszjelenti.blog.hu/api/trackback/id/tr845421953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfrissebb cikkeink

  • A 444-re költözik A TASZ jelenti blog
    A 444-re költözik A TASZ jelenti blogA Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az Indexszel történtek tanulsága, hogy még jobban meg kell becsülni a sajtónak azt a megmaradt részét, amely valódi, szabad tájékoztatást folytat.
  • Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátották
    Egy fasznak nevezte a győri alpolgármestert, ezért három év próbára bocsátottákRadnóti Ákos érzékeny a kritikára, pedig közszereplőként tűrnie kellene.
  • Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitól
    Feleségével sem találkozhat Péter, akit az állam ósdi szemlélete miatt fosztottak meg jogaitólEmberek ezreinek jelent súlyos jogfosztottságot a gondnokság intézménye Magyarországon. Sajnos túl gyakran találkozunk olyan ügyekkel, amikor az orvosok és a bíróságok is úgy gondolják, hogy akkor...
  • Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?
    Ki gondoskodik a drogfüggő kamaszról?A szülőt alkalmatlannak minősítik, a gyerekotthon széttárja kezeit.
  • Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?
    Veszélyhelyzet után válsághelyzet: hogyan változik az életünk?A koronavírus miatt kihirdetett rendkívüli jogrend alatt meghozott szabályok és intézkedések sokszor a legkevésbé sem voltak átláthatók és egyértelműek – több mint kétezer alkalommal kértetek tőlünk...

A TASZ jelenti

A Társaság a Szabadságjogokért blogja.

Támogasd munkánkat!


Légy a Szabadság Részvényese!

 

TASZ a Facebookon

Keresés

Blogajánló

ÚJ TÍPUS A LÁTHATÁRON Újabb fontos állomásához érkezett a Magyar Honvédség forgószárnyas képességfejlesztése: az MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz idén megérkeznek az Airbus H225M közepes többcélú helikopter első példányai. A H145M helikopterek rendszerbe állításának ideje alatt kevesebb szó esett a H225M-mel… airbase.blog.hu
blog.hu

Témáink

abortusz (8) adatvédelem (32) alkotmánybíróság (7) a tasz (14) betegjog (30) betegjogok (16) civilek (14) cselekvőképesség (9) diszkrimináció (57) dizájnerdrog (8) drog (98) drogpolitika (12) dühöngeni (73) egészségügy (80) egyenlőség (47) egyháztörvény (7) emberi jogok (17) film (63) filmezni (10) fogyatékosság (11) fogyatékosságügy (9) fogyatékosügy (76) gondnokság (35) gondokság (5) gyámhatóság (13) gyerekkelvagyok (10) gyerekkiemelés (9) gyermekvédelem (27) gyöngyöspata (12) gyülekezési jog (37) gyűlölet-bűncselekmény (5) gyűlöletbűncselekmény (5) hajléktalanság (11) hiv (31) hiv/aids (5) információszabadság (53) internet (6) intézet (14) iskola (6) jogállam (40) jogsegély (19) jogtudatosítás (17) kábítószer (7) kitagolás (19) könnyen érthető (8) kórházi fertőzés (31) kormány (5) koronavírus (25) korrupció (6) közérdekű adat (34) közérdekű adatigénylés (8) köznevelési törvény (8) lelkiismereti szabadság (13) levélszavazás (9) lmbt (5) LMBT (10) magánszféra (11) megafon (5) megfigyelés (13) menekültek (9) Milanovich Dominika (9) mráz attila (5) népszavazás (8) nevetni (9) oktatás (34) ombudsman (5) önkormányzat (34) önrendelkezés (16) országgyűlés (5) orvosi kannabisz (8) otthonápolás (7) per (8) petíció (6) polgári engedetlenség (5) politikai szabadságjogok (13) prevenció (12) propaganda (14) pszichiátria (20) rasszizmus (20) rendőrség (61) roma (9) romák (44) sajtószabadság (33) siker (12) szabadságjogok (6) szabálysértés (20) szegénység (21) szegregáció (6) szeretni (22) szólásszabadság (59) tanulni (53) TASZ (16) tasz (5) tasz25 (7) tüntetés (35) újságírás (12) választás (54) választójog (38) védőoltás (6) véleménynyilvánítás (14) Címkefelhő

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Archívum

  • 2020 augusztus (1)
  • 2020 július (3)
  • 2020 június (4)
  • 2020 május (3)
  • 2020 április (8)
  • 2020 március (19)
  • 2020 február (8)
  • 2020 január (7)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (11)
  • 2019 október (12)
  • 2019 szeptember (7)
  • Tovább...

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard